آزمایشگاه روی تراشه برای شخصی‌سازی شیمی‌درمانی

شرکت سل‌اسیس آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساخته که با استفاده از آن می‌توان فرآیند شیمی‌درمانی را شخصی‌سازی کرد. این فناوری در انتظار آزمون بالینی است تا تاییدیه‌های لازم را برای تجاری‌سازی دریافت کند.

شرکت آلمانی سل‌اسیس (cellasys) اعلام کرد که آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساخته که می‌توان از آن برای آزمودن داروهای مختلف استفاده نمود. در حال حاضر برای بررسی بیماری‌ها و داروها، میلیون‌های موش، خرگوش، سگ و میمون در آزمایشگاه‌های سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که به کارگیری آنها با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو است.

یوآخیم ویست، از مدیران شرکت سل‌آسیس می‌گوید: «ما در اینجا به سادگی سلول‌های سرطانی را سفارش می‌دهیم و داروی مورد نظر را روی آن آزمایش می‌کنیم. این کار با استفاده از فناوری آزمایشگاه روی تراشه انجام می‌شود که توسط شرکت سل‌آسیس ساخته شده است. با استفاده از این ابزار، دانشمندان می‌توانند با قدرت تفکیک بالا تاثیر دارو روی سلول‌های منفرد مورد نظر خود را مطالعه کنند، به همان شکل که با آزمایش روی حیوانات، دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

 وی می‌افزاید: «در تحقیقات سرطان، با نمونه‌گیری از بیمار سلول‌های سرطانی از بدن او خارج شده و درون این دستگاه قرار داده می‌شود. سپس با توجه به نتایج تاثیر دارو روی سلول‌ها، فرآیند درمان آغاز می‌شود. با تست داروهای مختلف و روش‌های انحصاری، می‌توان بهترین روش و دارو را برای درمان بیمار به صورت شخصی به‌دست اورد.»

در حال حاضر بیماران متعددی به صورت سعی و خطا درمان می‌شوند که این فناوری به آنها کمک می‌کند تا فرآیند درمان کوتاه‌تر و اثربخش‌تر شود.

البته این فناوری هنوز وارد مرحله آزمون بالینی نشده است. هر چند از نظر آزمایشگاهی نتایج مثبت بوده اما هنوز مسیری تا تایید نهایی آن باقی است. چنین آزمون بالینی نیازمند سرمایه و زمان است به‌طوری که مسئولان این شرکت می‌گویند باید روی ۱۰۰۰ بیمار این فناوری استفاده شود که هزینه هر نفر ۲۰۰۰ یورو است که در نهایت مبلغ دو میلیون یورو بودجه برای این کار نیاز است.

شرکت کوچک سل‌آسیس چنین بودجه‌ای در اختیار ندارد و باید سرمایه‌گذاری روی این پروژه انجام شود. در صورت تجاری‌سازی این آزمایشگاه روی تراشه، فرآیند شیمی‌درمانی شخصی‌سازی می‌شود.