ارائه‌ی خدمات محاسبات کوانتومی از طریق فضای ابری

شرکت ریجیتی خدمات ابری محاسبات کوانتومی خود را برای کاربران ارائه کرد. در ابتدا تعداد محدودی شرکت امکان دسترسی به این فناوری را دارند.

ریجیتی (Rigetti) یکی از شرکت‌های تولید کننده‌ی مدار کوانتومی است. این شرکت اعلام کرد که خدمات ابر کوانتومی که ادعا می‌شود اولین پلت‌فورم محاسبات ابری کوانتومی است، را ارائه کرده‌است.

در این پلت‌فورم پردازشگرهای کوانتومی این شرکت با زیرساخت‌ محاسبات کلاسیک ترکیب شده‌است تا مزیت کوانتومی به‌دست آید. مزیت کوانتومی واژه‌ای است که برای کامپیوترهای کوانتومی به‌کار برده می‌شود و به معنای حل سریع مسائل با قیمت کمتر از سامانه‌های کلاسیک است.

چاد ریجیتی، بنیان‌گذار این شرکت، می‌گوید: «در نهایت، مزیت کوانتومی به بازار خواهد رسید و روش حل مسئله را در صنایع مختلف تغییر خواهد داد.»

با این خدمات ابری کوانتومی، کاربران می‌توانند به سامانه‌های مجتمع دسترسی پیدا کرده و از طریق تصویر ماشینی کوانتومی اختصاصی (QMI) محاسبات خود را انجام دهند. QMI یک برنامه‌ی تصویری شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهای کوانتومی خود را توسعه داده یا اجرا کنند. این کار با الگوریتم‌های ترکیبی کلاسیک-کوانتومی انجام می‌شود.

در حال حاضر تعداد محدودی از استارت‌آپ‌ها امکان دسترسی به این فناوری را دارند که یکی از آن‌ها کیوایکس‌برنچ در آدلاید است. مایکل برت، مدیرعامل شرکت کیوایکس‌برنچ، می‌گوید: «همکاری مشترک ما با ریجیتی بسیار جالب است؛ زیرا این شرکت به ما این امکان را داده تا به یکی از سامانه‌های محاسبات کوانتومی پیشرفته دسترسی پیدا کنیم. با این کار می‌توانیم سخت‌افزار واقعی را مورد آزمایش قرار دهیم.»

وی می‌افزاید: «در اولین تجربه برای استفاده از این فناوری، قصد داریم تا الگوریتم یادگیری ماشینی کوانتومی را که پیش‌تر توسعه داده بودیم، با این فناوری مورد آزمایش قرار دهیم. به محض اجرا، این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا از فناوری محاسبات کوانتومی برای بهبود دقت و یادگیری الگوریتم‌ها در دسته‌بندی تصاویر استفاده کنند.»

پیش از این، رقبای این شرکت ماشین‌های کوانتومی خود را از طریق فضای ابری در اختیار کاربران گذاشته بودند. IBM یکی از شرکت‌هایی است که از سال ۲۰۱۶ این خدمات را ارائه می‌کند.