معرفی طرح موفق برنامه نانومچ: عایق حرارتی با عملکرد بالا

عایق حرارتی با عملکرد بالا یکی از طرح های موفق برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match) است که در غرفه ای این برنامه در نمایشگاه فناوری نانو برای علاقه مندان عرضه می‌شود.

یکی از طرح های موفق ارائه شده در برنامه نانومچ، عایق حرارتی با عملکرد بالا است. این عایق به صورت لایه‌ای نازک بر روی سطح گرم اعمال می شود. این پوشش بر پایه آب بوده و می توان از آن برای پوشاندن سطح داغ استفاده کرد. از آنجایی که این عایق دارای رسانایی حراراتی پایینی است بنابراین انتقال حرارت به محیط بیرون کاهش یافته به طوری که اختلاف حرارت بسیار زیادی میان داخل و خارج سطح وجود خواهد داشت. تعداد لایه‌های اعمال شده این پوشش و فرمولاسیون آن براساس کاربرد، شرایط محیط مورد استفاده  و دمای سطح دارد.

مهناز شاهزمانی مسئول تولید، تحقیق و توسعه این فناوری بوده و رمضان صادقی مسئول عملیات اجرایی و بازاریابی این طرح است.

خانم دکتر شاهزمانی درباره پیاده سازی این طرح می گوید: « این طرح به صورت پایلوت در صنایع نساجی و یکی از پتروشیمی های جنوب کشور اجرا شده است.»

مسئول تولید، تحقیق و توسعه این فناوری درباره مزیت های این طرح می گوید: « این عایق نسبت به نمونه های خارجی بسیار ارزان تر بوده و می تواند هزینه های صنایع را در بخش انرژی کاهش دهد. این عایق نسبت به عایق های رایج نظیر پشم شیشه و پشم سنگ بسیار نازک تر بوده و عملکرد مناسب تری دارد.»