سیال هوشمند به یاری کمک فنر خودرو می‌آید!

گروه توسعه سیالات و تجهیزات هوشمند، در قالب برنامه نانومچ، سیال هوشمندی تولید کرده که در اثر اعمال میدان مغناطیس تغییر ویسکوزیته می‌دهد. این محصول برای بهبود عملکرد کمک فنر خودرو قابل استفاده است.

گروه توسعه سیالات و تجهیزات هوشمند، طرحی در برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match) ارائه کرده که در آن سیال هوشمندی برای استفاده در کمک فنر خودروها ساخته شده است. این طرح در حال حاضر در مسیر تجاری سازی قرار دارد.

افشین همتا، عضو هیئت مدیره گروه توسعه سیالات و تجهیزات هوشمند درباره این فناوری می گوید: « این سیال هوشمند برای کمک فنر پژو ۴۰۵ به صورت آزمایشی ساخته شده است.»

 همتا درباره مزیت این فناوری می گوید: « در حال حاضر ۲۵۰ سی سی از این نوع سیالات هوشمند در خارج از کشور به قیمت ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شود در حالی که این سیال هوشمند که ما ساخته ایم در بسته بندی ۲۵۰ سی سی با قیمت ۴ میلیون ریال قابل عرضه خواهد بود.»

وی امیدوار است که در نمایشگاهی که در دو ماه آینده در چین برگزار می‌شود بازاریابی مناسبی برای این محصول صورت گیرد.

فناوری مگنتورئولوژی در سیستم‌هایی که کنترل حرکت به کمک تغییر ویسکوزیته انجام می‌شود، منجر به بهبود عملکرد، دقت و کاهش هزینه می‌شود. در واقع با کنترل ویسکوزیته سیال از طریق سیستم الکتریکی، کنترل حرکت قسمت‌های مختلف دستگاه مکانیکی انجام شده و در نتیجه خصوصیات منحصر به فردی مانند پاسخ سریع، رابطه ساده توان الکتریکی ورودی و توان مکانیکی خروجی، کنترل‌پذیری، سادگی و هوشمندی عملکرد به دستگاه مکانیکی افزوده می‌شود. از این رو، این نوع سیالات هوشمند به فناوری مطلوب بسیاری از صنایع تبدیل شده است.

این محصول در غرفه نانومچ برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.