بازدید از نانوپودری که قرار است وارد خمیر دندان شود

با همکاری دو شرکت ایرانی، پودر نانو هیدروکسی آپاتیت کربناته شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد قرار است در تولید خمیردندان استفاده شود.

اخیرا پودر نانو هیدروکسی آپاتیت کربناته توسط شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد تولید شده است. دکتر حافظی، مدیر عامل این شرکت درباره این محصول می‌گوید: « ما اولین شرکتی هستیم که موفق به دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو برای تولید این محصول شده‌ایم. این محصول در حال حاضر توسط شرکت تک‌کاج، صاحب برند RP خریداری شده است.»

مدیرعامل شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد در ادامه می‌افزاید: « سه شرکت فعال در حوزه بهداشت دهان و دندان برای اخذ مجوز وارد مذاکره شده‌اند.»

شرکت تک‌کاج قصد دارد از این نانوپودر برای تولید خمیر دندان استفاده نماید و برای این کار مجوز لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت نموده است.

هیدروکسی آپاتیت (HA) به صورت گسترده به عنوان یک جایگزین مصنوعی استفاده می‌شود. زیست‌سازگاری و زیست فعالی و توانایی هدایت استخوانی خوب این محصول موجب شده تا در حوزه پزشکی کاربرد زیادی داشته باشد.

 این ماده نه تنها قسمت عمده‌ای از بافت‌های سخت مانند استخوان و دندان را تشکیل می‌دهد، بلکه به عنوان یک بیوسرامیک و ماده جاذب نیز کاربرد دارد زیرا تمایل بالایی برای بیومولکو‌ل‌هایی مانند پروتئین‌ها دارد.

بنابراین این ماده می تواند با پوست، مو، ناخن و غیره پیوند برقرار کند و سبب بهبود خواص عملکردی محصولات آرایشی و بهداشتی شود. لازم به ذکر است که هیدروکسی آپاتیت موجود در استخوان و دندان، استوکیومتری نیست و یونهای مختلفی در ساختار آن می‌تواند جایگزین شود.

این محصول در غرفه صنعت و بازار در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو برای علاقه مندان عرضه می‌شود.