شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های نانو، عصای دست محققان حوزه‌ی نانو

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های نانو، یک شبکه‌ی جامع مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته است که می‌تواند مشکلات محققان حوزه‌ی نانو در زمینه‌ی دسترسی به آزمایشگاه‌های مختلف را مرتفع کند. فعالیت این شبکه از سال ۹۳ آغاز شده و هرساله با پیوستن آزمایشگاه‌های بیشتر، گسترده‌تر می‌گردد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از زیر مجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که مجموعه‌ای وسیع از آزمایشگاه‌های کشور را در بر می‌گیرد؛ از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی گرفته تا آزمایشگاه‌های مربوط به وزارتخانه‌هایی از قبیل وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و همچنین آزمایشگاه‌های موجود در مجموعه‌های دانشگاهی.

در سال ۱۳۸۳ و همزمان با تأسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو نیز تأسیس شد. پس از گذشت ده سال از شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و با گسترش فناوری‌های نوین در کشور از جمله زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی، حوزه‌ی دریایی وهوایی، این شبکه به تدریج فناوری‌های دیگر را نیز تحت پوشش قرار داده و به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تغییر نام داد. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هم اکنون ۱۵ حوزه‌ی مختلف علمی و بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه مختلف را شامل می‌شود که در این بین ۳۸ درصد از آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، ۳۵ درصد آزمایشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم و مابقی آن‌ها آزمایشگاه‌های مربوط به سایر وزارت‌خانه‌ها است.

هم اکنون بیش از ۱۱۰۰۰ عدد تجهیزات آزمایشگاهی با قابلیت ارائه و ۲۰۰۰۰ خدمت مختلف در حال ارائه‌ی خدمات آزمایشگاهی به محققان و صنعت‌گران حوزه‌های مختلف علم، از جمله علم نانو هستند. اداره‌ی استاندارد، گمرک، سازمان غذا و دارو و برخی ارگان‌های نظارتی از مشتریان پر و پا قرص شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی محسوب می‌شوند.

غرفه‌ی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ۲۱ لغایت ۲۴ مهرماه و در خلال یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو به معرفی خدمات خود می‌پردازد.