ایمپلنت‌های ستون فقرات دیگر شُل نخواهند شد

یکی از محصولات موفق در غرفه صنعت و بازار، پوشش نانوهیدروکسی‌آپاتیت است که توسط شرکت صاایران ساخته شده است. این محصول مجوز تولید را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده و آماده تولید انبوه است.

ایمپلنت ستون فقرات با پوشش نانوهیدروکسی‌آپاتیت از جمله محصولات موفق در غرفه صنعت و بازار نمایشگاه فناوری نانو سال جاری است.

شرکت صاایران محصولی در حوزه پزشکی ارائه کرده که می‌تواند فرآیند درمان بیماران را کوتاه‌تر و اثربخشی درمان را افزایش دهد. این شرکت نانوپوششی از جنس هیدروکسی آپاتیت برای استفاده روی ایمپلنت‌های ستون فقرات تولید کرده است. برای تثبیت ستون فقرات معمولاً از ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود که ایمپلنت‌های تیتانیوم بسیار متداول هستند.

مهندس مهرداد رحمت نیا، مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران، درباره این محصول می‌گوید: « هرچند ایمپلنت‌های تیتانیومی کاربرد زیادی در بخش درمان دارند، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که استفاده از پوشش نانوهیدروکسی آپاتیت می‌تواند فرآیند درمان را کوتاه‌تر کند. این پوشش‌ها سرعت رشد استخوان را افزایش داده و چسبندگی را نیز بهبود می‌دهند.»

رحمت نیا می‌افزاید: « بعد از انجام موفقیت‌آمیز آزمون‌های بالینی، وارد مرحله تجاری‌سازی شدیم و در حال حاضر این محصول مجوز تولید را از اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دریافت کرده است.»

مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران درباره مزیت‌های این فناوری می‌گوید: «هزینه تولید این محصول یک چهارم نمونه‌های خارجی است. در حال حاضر تنها چند شرکت محدود در جهان اقدام به تولید این محصولات کرده‌اند.»

سال‌هاست که جراحی‌های تثبیت ستون فقرات به عنوان جراحی‌های متداول در اعصاب، رایج است. از طرفی عدم پیوند بافت سخت و ایمپلنت موجب ایجاد لقی و عدم تثبیت ستون مهره شده و نیاز به جراحی مجدد می‌شود. در صورت استفاده از یک پوشش با قابلیت پیوند با استخوان، علاوه بر حفظ خواص مکانیکی ایمپلنت مورد استفاده، مشکلات ذکر شده مرتفع می‌شود. این نانوپوشش برای پاسخ به این نیاز ساخته شده است.

این محصول برای بازدید علاقه‌مندان در غرفه صنعت و بازار عرضه می‌شود.