تقدیر از دست اندرکاران تولید نانو داروی سالک

در حاشیه‌ی یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران تولید داروی سینا آمفولیش با حضور اصغری، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد.

در این مراسم اصغری ضمن تشکر از دکتر جعفری، مخترع فرمولاسیون داروی درمان سالک با نام تجاری سینا آمفولیش، خواست تا این تیم در زمینه‌ی تولید داروهای دیگر نیز اقدام کنند و گفت: «سالک بیماری فقراست و معمولاً میزان ابتلا به این بیماری در بین حاشیه‌نشینان بیشتر است. از طرفی بخش تحقیقات نیاز به تأمین مالی زیاد دارد و سیستم تجاری به‌دنبال سودآوری است و داروهایی از این دست را حمایت نمی‌کنند. خوشحالم شرکت اکسیر نانوسینا و همکاران هیأت علمی که در بحث‌های تئوری داروسازی پیشرو هستند، وارد مقوله‌ی عملی و تولید شده‌اند؛ بنابراین درخواست می‌کنم با توجه به امکاناتی که وجود دارد، برای درمان بیماری‌های مردم ضعیف از دانش خود استفاده کرده و داروهای دیگری نیز تولید کنند.»
وی در ادامه افزود: «سازمان غذا و دارو بعضی از داروها را خریداری کرده و در مراکز خود در اختیار بیماران قرار می‌دهد و داروی سینا آمفولیش نیز به لیست این داروها اضافه خواهد شد.»
وی در مورد نمایشگاه فناوری نانو نیز گفت: «نمایشگاه نانو به ترویج این دانش جدید در بین صنعتگران کمک می‌کند و مردم از نزدیک با دستاوردهای جدید این فناوری آشنا می‌شوند.»
دکتر سعید سرکار نیز در این مراسم گفت: «یکی از سه اولویت توسعه‌ی فناوری نانو حوزه‌ی سلامت است که در قالب داروهای هوشمند، نانو سنسور، تشخیص و درمان نمود پیدا خواهد کرد و با این فناوری تحولی در حوزه‌ی سلامت اتفاق خواهد افتاد. اگر در عرصه‌ی تولید داروهای مبتنی بر دانش نوین فعالیت نکنیم، در آینده هزینه‌ی گزافی به مردم تحمیل خواهد شد.»
وی در ادامه افزود: «حوزه‌ی سلامت علاوه بر ضرورت، اقتصاد جهانی بزرگی دارد و یکی از اهداف سند چشم‌انداز تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم با استفاده از فناوری نانو است. حوزه‌ی سلامت هر دو مورد را پوشش می‌دهد. اگر همگرایی وجود نداشته باشد، باید هزینه‌های آنچنانی برای درمان صرف کنیم. حوزه‌ی غذا و دارو از سخت‌ترین عرصه‌هاست و با وجود کمیته‌ی نانو در حوزه‌ی سلامت در سازمان غذا و دارو می‌توانیم در این زمینه پیشرفت کنیم.»
گفتنی است ژل موضعی سینا آمفولیش به‌منظور درمان بیماری سالک توسط شرکت اکسیر نانوسینا تولید شده و به‌صورت موضعی قابل استعمال است. درمان رایج برای بیماری سالک، نیاز به تزریق‌های متعددی به محل زخم دارد که فرآیند بسیار دردناکی است و برای بیمار خوشایند نیست. یکی از مزیت‌های اصلی این نانو دارو، بی‌نیازی از تزریق دارو و استفاده موضعی از آن است.
در پایان مراسم، لوح تقدیری به جعفری، رئیس هیأت مدیره شرکت اکسیر نانو سینا و مخترع فرمولاسیون داروی سالک، اهدا شد.