محوطه بندرگاهی در جنوب و ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد

بخشی از محوطه بندرگاهی در جنوب و ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد مزین به کف‌پوش‌های بتنی شرکت آپتوس شده است. این کف‌پوش‌ها به دلیل استفاده از نانوذرات دوام بسیار بالایی دارند.

شرکت آپتوس موفق به ساخت کف‌پوش‌های بتنی با خواص مکانیکی بالا شده و این کف‌پوش‌ها را برای استفاده در مناطق بندرگاهی در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی (بندر چابهار) قرار داده است. همچنین از این کف‌پوش‌ها در محوطه ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد نیز استفاده شده است.

در حال حاضر شرکت آپتوس در حال بهینه‌سازی فرمولاسیون این فناوری و ایجاد رفتار خودتمیزشوندگی در کف‌پوش‌ها است. از نظر قیمت، این کف‌پوش‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر از کف‌پوش‌های خارجی هستند، در حالی که کیفیتی برابر با نمونه‌های خارجی دارند. در حال حاضر نمونه‌های خارجی از کشورهایی نظیر ایتالیا و امارات وارد می‌شوند. یکی از مشکلات واردات کف‌پوش با مقاومت بالا از خارج، هزینه‌ی حمل و نقل آن است که به دلیل سنگین بودن کف‌پوش‌ها اتفاق می‌افتد. مزیت شرکت آپتوس وجود بخش تحقیق و توسعه است که با استفاده از آن کف‌پوش‌هایی ارائه کرده که دوام بالای ۲۵ سال دارد که منطبق با نیاز مشتری است.

کف‌پوش‌هایی که در خیابان به کار می‌روند، از نظر مقاومت در برابر فشار، تفاوت بارزی با کف‌پوش‌های فرودگاهی و بندرگاهی دارند؛ چرا که در کف‌پوش‌های خیابان فشار وارده کمتر از کف‌پوش‌های بندرگاهی و فرودگاهی است. در بنادر و فرودگاه‌ها به دلیل استفاده از خودروهای بارکش و جرثقیل‌ها، میزان فشار بر هر سانتی‌متر مربع بسیار بیشتر از کوچه‌ها و خیابان‌های شهری است. از این رو الزامات استاندارد برای این کف‌پوش‌ها متفاوت با کف‌پوش‌های دیگر است.

به همین دلیل شرکت آپتوس از نانوذرات برای افزایش دوام محصولات خود، استفاده و استاندارد ۷۵۵-INSO2 و ۲۰۱۸۵ را برای این محصول دریافت کرده است. از خواص مهم این کف‌پوش‌های بتنی می‌توان به کاهش جذب آب در آنها اشاره کرد.