سامانه تصفیه پسابی که به چین صادر شده است

سامانه تصفیه پساب صنعتی با فناوری الکترواکسیداسیون شرکت پیام‌آوران نانو فن‌آوری فردانگر یکی از تجهیزات ایرانی در حوزه فناوری‌ نانو بوده که به چین صادر شده است.

شرکت پیام آوران نانو فن‌آوری فردانگر (PNF) سامانه تصفیه پساب صنعتی با فناوری الکترواکسیداسیون را در لیست محصولات صادراتی خود دارد. این محصول که در غرفه صنعت و بازار یازدهمین نمایشگاه فناوری‌ نانو معرفی شد به کشور چین صادر شده است.

در سال‌های اخیر از روش‌های الکتروشیمیایی در کاربردهای مختلف تصفیه آب و فاضلاب و حفاظت محیط زیست استفاده شده است. از بین روش‌های تصفیه الکتروشیمیایی، روش الکترواکسیداسیون می‌تواند طیف گسترده‌ای از آلایند‌ه‌های مختلف از قبیل فلزات سنگین و آنیون‌های مختلف و قطرات روغنی معلق و ترکیبات آلی را حذف نماید. در این روش از پوشش نانواکسیدهای فلزی برای بهبود فرایند الکترواکسیداسیون استفاده می‌شود که با تشکیل هیدروکسیدهای فلزی، پلیمرها و مونومرها با آلاینده، تشکیل لخته داده و آنها را به راحتی ته‌نشین یا شناور می‌کند.

از مزیت‌های این فناوری می‌توان به بهره‌برداری آسان، سادگی تجهیزات مورد استفاده، مقدار کم لجن تولیدی، حذف سریع آلاینده‌های آلی، عدم نیاز به منعقدکننده‌ها و کاهش تولید آلاینده‌های ثانویه اشاره کرد.

این فناوری قابلیت استفاده در تصفیه پساب‌های صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت نساجی و صنایع لبنی را داراست. همچنین این فناوری را می‌توان برای زدایش چربی محلول و کاهش TSS در صنایع لبنی استفاده کرد.

شرکت پیام‌آوران نانو فن‌آوری فردانگر در سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد و توسعه فناوری پیشرفته نانو تأسیس گردید. شرکت PNF در زمینه فرایندهای نانو فن‌آوری و اصلاح محصولات نانو، طرح‌های گوناگونی را دنبال نموده است. در این راه، ساخت دستگاه‌های تولید نانو پودر و تولید نانو کلوئیدهای فلزی با استفاده از روش انفجار الکتریکی سیم انجام گرفته‌ است. همچنین این شرکت، فناوری نانوکویتاسیون را با ساخت دستگاه‌هایی در تولید نانوامولسیون‌ها و هموژانیزاسیون در کشور بومی کرده است. برتری‌های موجود در این روش مورد توجه صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی و پاستوریزاسیون غیرگرمایی، صنایع دارویی و تولید انواع نانو داروها، صنایع رنگ و پلیمر و صنعت نفت و پتروشیمی قرار گرفته است.