توسعه‌دهنده‌ی فناوری نانوکامپوزیت‌، منتخب جایزه‌ی نوآوری فناوری ۲۰۱۸

شرکت نانومچ به‌دلیل عملکرد خود در تقویت پلیمرها با استفاده از نانوذرات، به‌عنوان شرکت منتخب برای دریافت جایزه‌ی نوآوری فناوری ۲۰۱۸ از سوی مؤسسه‌ی Frost & Sullivan برگزیده شد.

نانومچ (NanoMech) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نانوپوشش است. براساس بررسی‌های انجام شده توسط مؤسسه‌ی Frost & Sullivan، شرکت نانومچ به دلیل استفاده از پلت‌فورم فناوری جدید برای تقویت پلیمر‌ها با کمک نانوذرات، برای دریافت جایزه‌ی نوآوری فناوری ۲۰۱۸ در آمریکای شمالی برگزیده شده‌است. مواد پیشرفته‌ی تولید شده توسط این شرکت کاملاً یکنواخت بوده و می‌تواند ترکیبات روغنی را در خود نگه داشته و به مرور رهاسازی کند. با این کار رفتارهای ضد اصطکاک در سطوح وجود خواهد داشت. علاوه‌ براین، این نانوذرات را می‌‌توان درون پلیمر قرار داد و خواص جدیدی نظیر آنتی‌باکتریال در آن‌ها ایجاد کرد.

پراجوال سانیل از محققان مؤسسه‌ی Frost & Sullivan می‌گوید: «نانوپوشش شرکت نانومچ می‌تواند برای بهبود خواص سطوح، مورد استفاده قرار گیرد. این پوشش‌ها فیلمی نازک روی سطح تشکیل می‌دهند تا آن را در برابر شرایط سخت نظیر فشار بالا حفظ کنند. این پوشش‌ها خستگی را کاهش می‌دهند و مورفولوژی آن‌ها به‌گونه‌ای است که مساحت سطحی بالایی ایجاد می‌کند و در عین حال خواص اولیه‌ی ماده دست‌نخورده باقی می‌ماند.»

جیمز فیلیپ، مدیرعامل شرکت نانومچ، می‌گوید: «به نمایندگی از همکارانم، از دریافت این جایزه احساس افتخار می‌کنم؛ چرا که این جایزه نشان‌دهنده‌ی عملکرد مثبت ما بوده و جایگاه تراز اول ما را در این حوزه نشان می‌دهد.»

این نانوپوشش می‌تواند در صنایع مختلف استفاده و از سطوح تجهیزات محافظت کند و در نهایت عملکرد و کارایی آن‌ها را ۲۰۰ تا ۱۰۰۰درصد افزایش دهد. صنایعی نظیر نفت و گاز، خودروسازی و حمل و نقل می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.

علاوه‌ براین پلت‌فورم، شرکت نانومچ رهیافت‌های مختلفی در بخش روان‌ساز ارائه کرده‌است که از آن جمله می‌توان به AtomLube®  و AtomOil™اشاره کرد که ایمنی و عملکرد خودروها را بهبود می‌دهند. یکی از مزیت‌های این فناوری‌ها، کاهش مصرف انرژی است. محصول دیگر این شرکت nGlide® است؛ این محصول یک نانوافزودنی روان‌ساز است که می‌تواند عملکرد دستگاه را تا ۳۰۰درصد افزایش دهد.