ثبت پتنت تولید ارزان اکسیدگرافن با کیفیت بالا

شرکت فرست‌گرافن (First Graphene) در حال ثبت پتنت مربوط به روش تولید ارزان‌ قیمت اکسید گرافن است. در این روش بی‌نیاز از مواد خورنده، امکان تولید اکسیدگرافن با کیفیت بالا فراهم می‌شود.

شرکت فرست‌گرافن (First Graphene) با همکاری شرکت تودی‌فلوئیدیکس اقدام به توسعه‌ی فناوری جدیدی در حوزه‌ی لایه‌نازک کرده‌است. این دو شرکت قصد دارند نتایج یافته‌های خود را در قالب پتنتی به ثبت برسانند.

تودی‌فلوئیدیکس یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه‌ی مواد لایه‌نازک جدید و تجاری‌سازی آن‌ها فعالیت دارد. این شرکت چندی پیش موفق به ارائه‌ی روش جدیدی برای سنتز گرافن و اکسید گرافن و دیگر نانومواد باارزش شده‌است. با ثبت این پتنت، مالکیت فکری این فناوری برای مخترعان آن حفظ می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده، در این روش امکان تولید اکسید گرافن به‌صورت مستقیم از ماده‌ی خام گرافیت انجام می‌شود. این روش تولید از مزیتی بالا برخوردار است؛ در این روش نیاز به استفاده از معرف‌ها و مواد شیمیایی خورنده نیست و در نتیجه تولید اکسید گرافن با کیفیت بالا انجام می‌شود. این در حالی است که معمولاً برای تولید اکسید گرافن نیاز به احتراق و شرایط سخت محیطی است که به ساختار محصول نهایی آسیب می‌زند.

اکسید گرافنی که در این روش به‌دست می‌آید، حاوی لایه‌های گرافن اکسیدشده است که برای استفاده در حوزه‌هایی نظیر فیلتراسیون آب، ذخیره‌سازی انرژی و الکترونیک مناسب است.

گریگ مک‌گوکین از مدیران شرکت فرست‌گرافن می‌گوید: «این دستاورد، گامی مهم در مسیر تجاری‌سازی اکسید گرافن است. به‌ویژه‌ این که این روش ارزان به دست می‌آید.»

کولین راستون می‌گوید: «در ابتدا توانایی تولید اکسید گرافن با چالش‌های زیادی روبرو بود، اما در حال حاضر می‌توان این مواد را با شرایط بهتری تولید کرد. ما در حال انجام تحقیقات برای درک بهتر اساس این فناوری هستیم و امیدواریم که بتوانیم بهبودهایی در فناوری پردازش این ماده ایجاد کنیم.»

فرست‌گرافن کارخانه‌ای برای تولید گرافن در مقیاس بالا دارد. این شرکت با همکاری چهار دانشگاه در پی آن است تا گام‌هایی در مسیر توسعه‌ی مواد دو بعدی بردارد. علاوه‌بر این، شرکت فرست‌گرافن با شرکت‌های صنعتی نیز همکاری مشترک دارد. PureGRAPH™ به گروهی از محصولات گرافنی این شرکت گفته می‌شود که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده‌است.