رونمایی از ۲۰ پروژه‌ی اروپا در حوزه‌ی فناوری‌های کوانتومی

رونمایی از ۲۰ پروژه‌ی اروپا در حوزه‌ی فناوری‌های کوانتومی

اتحادیه اروپا از ۲۰ پروژه در حوزه‌ی فناوری‌های کوانتومی رونمایی کرد. این پروژه‌ها در قالب برنامه‌ای موسوم به پرچم‌داری فناوری‌های کوانتومی تعریف شده‌اند. این برنامه بودجه‌ای یک بیلیون یورویی دارد که در مدت ۱۰ سال به ۱۵۰ پروژه تعلق می‌گیرد.

اتحادیه اروپا ۲۰ پروژه را برای دریافت بودجه‌ی برنامه‌ی پرچم‌داری فناوری‌های کوانتومی معرفی کرد. این پروژه‌ها اولین پروژه‌های این برنامه هستند؛ برنامه‌ای که زیرمجموعه‌ی برنامه‌ی افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

در این پروژه‌ها مجموعاً ۱۳۲ میلیون یورو حمایت مالی برای کار روی محاسبات کوانتومی، مخابرات کوانتومی، شبیه‌سازی، حسگری و روش‌شناسی  دریافت خواهد شد. در مجموع، اتحادیه اروپا برای اجرای برنامه‌ی فناوری‌های کوانتومی یک بیلیون یورو در نظر گرفته که قرار است روی ۱۵۰ پروژه هزینه شود. پنج هزار محقق از سراسر اروپا طی ده سال روی این پروژه‌ها کار خواهند کرد. هر یک از این پروژه‌ها در زمینه‌ی خود پیشرو خواهند بود؛ برای مثال پروژه‌ی ASTERIQS به توسعه‌ی حسگرهای دقیق از جنس الماس می‌پردازد که می‌توانند فشار، دما و میدان مغناطیسی را اندازه‌گیری کنند. پروژه‌ی PhoQuS قصد دارد سیالات کوانتومی فتونیک را موشکافی کرده و از آن به‌عنوان زیربنای پلت‌فورمی برای شبیه‌سازی کوانتومی استفاده کند. MicroQC پروژه‌ای است که روی ساخت کامپیوتر کوانتومی متمرکز است، S2QUIP به توسعه‌ی مدارهای فتونیک کوانتومی می‌پردازد؛ مدارهایی که قرار است در شبکه و مخابرات کوانتومی استفاده شوند.

یکی از جالب‌ترین پروژه‌ها، Quantum Internet Alliance است که قرار است روی اینترنت کوانتومی متمرکز شود و امکان ایجاد ارتباط میان دو نود روی کره‌ زمین را فراهم کند. چنین مسیر ارتباطی بسیار امن بوده و امکان هک آن وجود ندارد. این پروژه تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ حمایت خواهد شد و انتظار می‌رود که محققان حوزه‌ی محاسبات کوانتومی از این پشتیبانی مالی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ بهره‌مند شوند. این حمایت مالی احتمالاً تحت تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.

توسعه‌ی فناوری‌های کوانتومی توسط برنامه‌ی افق اروپا پشتیبانی می‌شود. قرار است با انجام چنین برنامه‌هایی ظرفیت دیجیتال اروپا افزایش یابد و اولین کامپیوترهای کوانتومی اروپا ساخته و ترکیب آن با ابرکامپیوترهای کلاسیک انجام شود.