معرفی توانمندی‌های فناوری نانو در حوزه سلامت

در راستای تحقق اهداف سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴، نشست مدیران و نمایندگان مراکز درمانی و بیمارستانی، روز سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۷ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در راستای تحقق اهداف سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴، ترویج صنعتی و مدیریتی و بهره‌مندی از محصولات سلامت محور فناوری نانو با توان داخل، نشست مدیران، مسئولان و نمایندگان مراکز درمانی و بیمارستانی، روز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه ۱۳۹۷ در محل سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این نشست که مدیران، مسئولان و نمایندگانی از مجموعه‌های مرتبط با مراکز درمانی، بیمارستانی، توسعه تأسیسات و تجهیزات حوزه سلامت، از جمله مرکز آموزشی و درمانی فوق تخصصی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)، مرکز درمانی و تحقیقاتی قلب و عروق شهید رجایی، معاونت درمان بیمارستان شهید لواسانی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور، دفتر توسعه منابع فیزیکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین شرکت‌های نانوفناور بساپلیمر، داروسازی عماد، کیتوتک و نانوپوشش فلز حضور داشتند، توانمندی‌های فناوری نانو و محصولات و تجهیزات حوزه سلامت، معرفی شده و بسترهای همکاری با سازمان‌های مربوطه مورد توجه قرار گرفت.

پس از معرفی اجمالی ستاد نانو و برنامه‌های توسعه صنعتی سند ده‌ساله دوم، مهندس محسن دوستکام، مدیر توسعه کسب و کار حوزه سلامت ستاد نانو، به معرفی محصولات و تجهیزات فناوری نانو در حوزه پزشکی و سلامت پرداخت. دوستکام با برشمردن محصولات حوزه سلامت نظیر نانوداروهای ضدسرطان، نانوکفپوش‌های رزینی ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی، پمادهای بهداشتی و درمانی، مکمل‌های ضدالتهاب، ماسک‌های فیلتردار نانو، محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده، کیت‌های تشخیص سریع، مصالح ساختمانی بهداشتی، ضدلک و ضدباکتری، پوشاک بهداشتی و محصولات پلیمری ضدباکتری و زیست‌سازگار به ظرفیت بالای شرکت‌های فناور این حوزه در تولید محصولات سلامت محور پرداخت و ضمن ابراز تمایل به همکاری با مجموعه های مدعو، از مراکز مرتبط با حوزه پزشکی، بهداشت و سلامت جهت استفاده از محصولات نانو فناوران کشور، دعوت نمود.

در ادامه دکتر محمد رونق باغبانی، مدیر فروش شرکت بسا پلیمر، به معرفی نانوکفپوش‌های رزینی ویژه بیمارستانی و تشریح ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای این محصول جهت استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور پرداخت.

رونق در بیان ویژگی‌های کفپوش رزینی چند لایه BASADUR، اذعان داشت: « نانوکفپوش‌های رزینی ویژه بیمارستانی، موادی یکپارچه، بدون درز و غیرقابل نفوذ بوده و با قابلیت سرعت نصب بسیار بالا، در برابر آب، رطوبت، و انواع مواد شیمیایی، لغزش، ضربه، ترک‌های احتمالی و شوک حرارتی و نیز تغییرات دمایی و شرایط جوی گوناگون، مقاومت بالایی دارند.»

مقاومت در برابر سایش و رفت‌وآمد بسیار سنگین بدون تغییر رنگ و کاهش ضخامت، از دیگر مزایای این نوع کفپوش‌هاست که برای تردد تجهیزات درمانی چرخدار و صندلی‌های چرخدار از مناسب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. همچنین خاصیت آنتی استاتیک این کفپوش‌ها، امر کنترل کیفیت هوای داخلی بیمارستان را از طریق عدم جدایش ذرات و مواد فرار از سطح کفپوش، تضمین می‌کند. چسبندگی بسیار بالا به زیرلایه بدون نیاز به استفاده از چسب، عدم توسعه آتش و عدم انتشار گازهای سمی در زمان سوختن، عدم انتشار مواد شیمیایی و عدم ایجاد تحریک پوستی، زیست‌سازگاری و عمر مصرف طولانی از دیگر ویژگی‌هایی بود که رونق به آنها اشاره کرد. مدیر فروش شرکت بسا پلیمر، با اشاره به تأییدیه‌های اخذشده این شرکت از مراکز متولی و استفاده مراکز متعدد درمانی و بیمارستانی کشور از کفپوش‌های ضدسایش بیمارستانی، رضایت مصرف‌کنندگان را تضمینی دیگر بر تولیدات صنعتی این شرکت قلمداد نمود.

 مدیرعامل شرکت داروسازی عماد، با معرفی پانسمان‌های ضدمیکروبی نانوکریستال نقره (agicoat)، و اشاره به صادرات این محصول، آن را جایگزین موقت در سوختگی درجه دو سطحی و جایگزین نیمه‌دائم در سوختگی درجه دو عمیق دانست که بنابر اذعان متخصصان، مدیریت درمان زخم را کاملاً تغییر داده و در موارد سوختگی‌های وسیع باعث کاهش مرگ و میر، بین ۱۵-۱۰ درصد گردیده است.