استفاده از لیپوزوم برای رهاسازی یک ماده‌ی طبیعی ضد سرطان

پژوهشگران روسی با استفاده از لیپوزوم، داروی ضدسرطانی موسوم به سانگوینارین را با اثربخشی بالا وارد بدن کردند. با این کار می‌توان اثرات جانبی دارو را به حداقل رساند.

سانگوینارین یک ماد‌ه‌ی طبیعی شیمیایی است که توسط برخی گیاهان تولید می‌شود. این ماده حاوی یون آمونیوم پلی‌سیکلیک بوده که یک آلکولوئید با سمیت کم است. پیش از این مشخص شده بود که این ماده دارای خواص ضد سرطان و ضد ویروس است. استفاده از این ماده می‌تواند تشکیل رگ‌های خونی را متوقف کند که این ویژگی برای مقابله با رشد تومور سرطانی قابل استفاده خواهد بود.

اخیراً یک گروه تحقیقاتی از روسیه با مطالعه روی این ماده نشان دادند که با استفاده از نانوحامل می‌توان اثربخشی آن را افزایش داد. محققان این پروژه با استفاده از لیپوزوم، موفق به رهاسازی هدفمند این ماده در محل مورد نظر شدند.

بررسی این گروه نشان می‌دهد که لیپوزوم می‌تواند با اثربخشی بالا، دارو را وارد تومور سرطانی کند و با این کار روند درمان بهبود یابد. در روش‌های شیمی‌درمانی رایج از طریق خوراکی یا تزریقی این ماده وارد بدن می‌شود، اما در این روش، لیپوزوم به‌عنوان حمل‌کننده‌ی این ماده می‌تواند آن را وارد تومور هدف کند.

نتایج آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد که لیپوزوم می‌تواند رهاسازی را به آرامی و در طول زمان انجام دهد، در حالی که در روش‌های رایج، وارد شدن دارو با دوز بالا و سریع انجام می‌شود؛ از این رو کبد و کلیه دارو را دفع می‌کنند. اما رهاسازی با لیپوزوم موجب می‌شود که دارو با دوز مناسب و در درازمدت در بدن رهاسازی شود.

این گروه معتقدند که رهاسازی سانگوینارین با لیپوزوم مزیت زیادی برای درمان سرطان دارد؛ چرا که سمیت کمتری داشته و به دلیل نفوذپذیری بالای رگ‌ها در تومور، اثربخشی بالایی دارد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Preparation of liposomes containing  benzophenanthridine alkaloid sanguinarine and evaluation of its cytotoxic activity  در نشریه‌ی International Journal of Nanotechnology به چاپ رسیده‌است.