ارائه‌ی محصولات اولین دستگاه چاپگر الکترونیک چاپی ایرانی

شرکت رویال توسعه پایدار قصد دارد محصولات ساخته شده با اولین دستگاه چاپگر الکترونیک چاپی ایرانی را در نمایشگاه ساخت ایران برای علاقه‌مندان عرضه کند. نمایشگاه ساخت ایران از ۳ تا ۶ دی ماه‌ ۹۷ در نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد.

شرکت رویال توسعه پایدار در نمایشگاه ساخت ایران از محصولات تولید شده با دستگاه چاپگر الکترونیک چاپی خود رونمایی خواهد کرد. این شرکت با استفاده از این چاپگر انواع گرم‌کن‌ها را برای مصارف مختلف تولید کرده‌است؛ گرم‌کن‌هایی که قابلیت استفاده در صندلی خودرو، تشک خواب و لباس را دارا هستند. همچنین از این فناوری می‌توان برای تولید گرم‌کن‌های قابل حمل بیمارستانی استفاده کرد.

مهندس علی قراخانی مدیرعامل شرکت رویال توسعه پایدار درباره‌ی برنامه‌های این شرکت در نمایشگاه ساخت ایران می‌گوید: « در نمایشگاه ساخت ایران قصد داریم هم برای گرم‌کن‌های تولید شده با دستگاه چاپگر بازاریابی کنیم و هم خود دستگاه چاپگر را به صنایع مختلف معرفی و عرضه کنیم. البته قرار است به زودی نسخه‌ی ارزان‌تر این دستگاه چاپگر با قابلیت تولید انبوه محصولات ساخته و به بازار عرضه شود. در حال حاضر این مدل چاپگر قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی را دارا بوده و می‌توان از آن برای کارهای علمی استفاده نمود.»

قراخانی درباره‌ی استفاده از فناوری‌ نانو در این چاپگر می‌گوید: « ما از جوهرها و رنگ‌های نانویی برای تولید محصول با چاپگر استفاده می‌کنیم.»

مدیرعامل شرکت رویال توسعه پایدار درباره‌ی بازار گرم‌کن تولید شده با این چاپگر گفت: « این گرم‌کن‌ها در صنایع مختلف نظیر ورزشی، خودرو و بیمارستان کاربرد دارند. همچنین می‌توان با آن کف‌پوش‌های گرم‌کننده‌ی کف ساختمان تولید کرد؛ از این رو در مناطق سردسیر این محصول را می‌توان برای کف خانه‌ها استفاده نمود. مذاکراتی با شرکت‌هایی از ترکیه و روسیه برای خرید این محصول به منظور استفاده در کف ساختمان انجام شده‌است.»

این دستگاه چاپگر به منظور تولید محصولات حوزه‌ی الکترونیک چاپی در شرکت دانش بنیان رویال توسعه پایدار ساخته و به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است. در این فناوری با استفاده از نانوجوهر‌ها امکان ساخت افزاره‌های الکترونیک منعطف و ارزان فراهم ‌می‌شود. در حال حاضر امکان چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف‌پذیر، برچسب‌های RFID ، گرمکن‌های انعطاف‌پذیر، حسگرهای انعطاف‌پذیر به همراه قابلیت تحقیق و توسعه روی سایر کاربردهای حوزه‌ی الکترونیک چاپی توسط این دستگاه وجود دارد.

با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه در مقیاس صنعتی، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه‌ی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه‌ی الکترونیک چاپی در کشور میسر شده‌است. لازم به ذکر است که فناوری ساخت این تجهیزات در اختیار چند کشور محدود اروپایی و امریکایی در کنار کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی بوده که با تولید این محصول ایران نیز در این حوزه ورود پیدا کرده‌است.

با توجه به بازار ۳۰ میلیارد دلاری محصولات الکترونیک چاپی و نیز پیش‌بینی بازاری بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ در کنار عدم نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و توانمندی‌های موجود داخلی، محصولات حوزه‌ی الکترونیک چاپی از اهمیت به‌سزایی در رشد و توسعه‌ی صنعت نانو در کشور برخوردار خواهند شد.

گفتنی است این دستگاه با سطح حمایتی یک در نمایشگاه ساخت ایران ارائه می‌شود. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند این دستگاه را با ۴۰درصد یارانه‌ی ارائه شده از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خریداری کنند.