تولید نانوذرات برای استفاده در تجهیزات چاپ سه‌بعدی

شرکت ایکس‌جت که با استفاده از نانوذرات مواد مربوط به چاپ سه‌بعدی تولید می‌کند، محصول جدیدی ارائه کرده‌است. همچنین همکاری مشترکی نیز با یکی از شرکت‌های ایتالیایی برای استفاده از این فناوری آغاز کرده‌است.

ایکس‌جت (XJet) یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد و تجهیزات چاپ سه‌بعدی است. این شرکت اعلام کرد که مواد سرامیکی و ترکیبات پشتیبان قابل انحلال جدیدی به بازار عرضه کرده‌است. علاوه‌براین، ایکس‌جت وارد همکاری مشترکی با شرکت بیم‌آی‌تی شده‌است؛ شرکتی که در ایتالیا مواد افزودنی تولید می‌کند.

هانان گوتایت مدیرعامل شرکت ایکس‌جت می‌گوید: « ما بسیار خوشحالیم که همکاری مشترکی با شرکت بیم‌آی‌تی آغاز کرده‌ایم. این همکاری منجر به افزایش دامنه‌ی کاربرد محصولات ما می‌شود.»

ایکس‌جت فناوری موسوم به NanoParticle Jetting (NPJ) دارد که در آن از نانوذرات صلب استفاده شده‌است. این نانوذرات درون سیالی قرار داده شده تا اطراف نانوذرات پوسته‌ای ایجاد شود. زمانی که این لایه تشکیل شد، سیال در دمای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد تبخیر شده و نانوذرات باقی می‌مانند. با استفاده از این راهبرد، جت‌ایکس مانع از ذوب شدن نانوذرات می‌شود.

اخیراً این شرکت ماده‌ی سرامیکی رسانا موسوم به آلومینا تولید کرده‌است که مقاومت گرمایی و الکتریکی بالایی داشته و از نظر شیمیایی نیز پایدار است. این ماده به‌عنوان عایق الکتریکی و ماده‌ی پشتیبان عنصر گرمایی در صنعت به کار می‌رود.

آلومینا در مقایسه با زیرکونیا و دیگر مواد سرامیکی که ایکس‌جت ارائه می‌دهد، استحکام کمتری دارد. به همین دلیل به اندازه‌ی زیرکونیوم دامنه‌ی استفاده از آن وسیع نیست.

براساس اظهارات مسئولان این شرکت، این آلومینای جدید خواص منحصر به فردی داشته و از مزایای مختلفی برخوردار است.

علاوه‌بر آلومینا، ایکس‌جت یک ماده‌ی پشتیبان قابل انحلال تولید کرده که به سادگی با غوطه‌ور کردن مدل سه‌بعدی درون یک حمام شستشوی ثانویه، قابل پاک کردن است. این شستشوی ثانویه هیچ آسیبی به ساختار محصول نمی‌زند و کیفیت مدل سه‌بعدی را دستخوش تغییر نمی‌کند.

‌بیم‌آی‌تی یکی از شرکت‌های بزرگ چاپ سه‌بعدی در ایتالیا است که یکی از تجهیزات شرکت ایکس‌جت را خریداری کرده است. بیم‌آی‌تی با استفاده از این دستگاه به مشتریان خود خدمات قابل توجهی در بخش چاپ سه‌بعدی ارائه می‌دهد.