استفاده از گرافن در قطعات ضدحریق داخل هواپیما

شرکت ورسرین (Versarien) سفارش اولیه برای فروش نانوپلاکت‌ گرافنی به‌منظور استفاده در قطعات ضدحریق داخل هواپیما را دریافت کرده‌است.

فروش یک کیلوگرم از یک محصول شاید اتفاق مهمی به ‌نظر نرسد، اما اگر سفارش‌دهنده‌ی این محصول یکی از شرکت‌های بزرگ هوافضا در آمریکا باشد، موضوع اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که فروش اولیه به معنای گامی به سوی توسعه‌ی بازار محسوب می‌شود.

شرکت ورسرین (Versarien) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی گرافن است که نانوپلاکت‌هایی برای استفاده در صنعت به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در حال باز کردن مسیر خود در بازارهای بزرگ است.

شرکت ورسرین اعلام کرد که اخیراً سفارشی از سوی یکی از شرکت‌های طراحی و تولید قطعات مورد استفاده در صنعت هوافضا دریافت کرده‌است. قرار است نانوپلاکت‌های گرافنی به این شرکت که قطعات داخلی هواپیما را تولید می‌کند، تحویل داده شود. قطعات این شرکت، ضدحریق بوده و در یکی از خطوط هوایی معروف (که نامش ذکر نشده) استفاده می‌شود.

هر چند سفارش اولیه، یک کیلو پلاکت گرافنی است، اما به اعتقاد سخنگوی شرکت ورسرین، احتمالاً سفارش‌های بعدی نیز به زودی داده شود. براساس اطلاعات منتشر شده قرار است پیمانی میان طرفین برای فروش این محصول بسته شود.

قطعات داخلی هواپیما باید از سوی سازمان فدرال هوایی (FAA) برای ضدحریق بودن تأییدیه دریافت کنند. نیل ریچت مدیرعامل شرکت ورسرین می‌گوید: « ما بسیار خوشحالیم که این سفارش را برای نانوپلاکت‌های گرافنی دریافت کردیم. قرار است از این نانوپلاکت‌ها در حوزه‌‌ی هوافضا استفاده شود که پیش از این تجربه‌ی به کار گرفتن نانوپلاکت‌های گرافنی را درآن نداشتیم.»

ریچت می‌افزاید: « این سفارش نشان می‌دهد، کاربردهای جدیدی در انتظار نانوپلاکت‌های گرافنی است. ما مشتاقانه منتظریم تا این مشتری از نانوپلاکت‌های گرافنی در این حوزه استفاده کند و شاهد ترکیب گرافن در قطعات داخلی هواپیما باشیم که این کار در نهایت دایره‌ی کاربرد گرافن را افزایش می‌دهد.»

گرافن ماده‌ای تک لایه از جنس کربن است که شبکه‌ی هگزاگونالی را تشکیل می‌دهد. این ماده خواص منحصر به فردی نظیر هدایت الکتریکی بالا، انعطاف‌پذیری و ضدحریق بودن دارد.