نتایج مثبت فاز دوم آزمون بالینی نانوواکسن ضدآنفولانزا

شرکت نوواواکس نتایج فاز دوم آزمون بالینی نانوواکسن ضدآنفولانزا را منتشر کرد. این نتایج برای بررسی ایمنی واکسن روی افراد بالای ۶۵ سال مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت نوواواکس (Novavax) نتایج فاز دوم آزمون بالینی واکسن آنفولانزا موسوم به NanoFlu را منتشر کرد. این واکسن حاوی نانوذرات پروتئینی بوده که در این آزمون بالینی، ایمنی و پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر آن سنجیده می‌شود.

در این آزمون بالینی فرمولاسیون‌های مختلف این واکسن که در آنها ممکن است از فناوری Matrix-M™  استفاده شده باشد یا نشده باشد، مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده بسیار مثبت و امیدوارکننده است و برای کسانی که به‌دنبال محافظت از ویروس در حال تغییر آنفولانزا هستند، این خبر بسیار مسرت‌بخش است.

در سال‌های اخیر، ۸۵درصد از بستری‌شدن‌های مربوط به آنفولانزای فصلی و مرگ‌ومیر حاصل از آن در بیماران بالای ۶۵ سال اتفاق افتاده است.

این نانوواکسن حاوی نانوذرات پروتئینی هموگلوتینین نوترکیب (HA) بوده که توسط شرکت نوواواکس تهیه شده‌است. این داده‌ها نشان می‌دهد که NanoFlu دارای پتانسیل بالایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن بر علیه آنفولانزا است و می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به واکسن‌های موجود در بازار داشته باشد. داده‌ها بیشتر نشان می‌دهد که NanoFlu هم استرین‌های آنفولانزای رایج و هم استرین‌های تغییریافته را هدف قرار می‌دهد.

در این آزمون بالینی ۱۳۷۵ نفر بالای ۶۵ سال مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که این واکسن‌ها می‌توانند چهار استرین مختلف را مورد هدف قرار دهند. وجود نانوذرات Matrix-M موجب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن بهبود قابل توجهی پیدا کند و برعلیه ویروس H3N2 فعالیت کند. آزمون انجام‌شده نشان می‌دهد که ترکیبات این واکسن آنتی‌بادی‌های میکرونوترالیزینگ و بازدارنده HAI را برعلیه برخی از انواع ویروس‌های آنفولانزا تحریک می‌کنند. بررسی دوز استاندارد و بالای ویروس آنفولانزای غیرفعال در سنجش عملکرد این واکسن نشان می‌دهد که میزان هر دو آنتی‌بادی در بدن بیماران به شدت افزایش می‌یابد. NanoFlu دارای پتانسیل بالایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن بر علیه آنفولانزا است و می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به واکسن‌های موجود در بازار داشته باشد. NanoFlu هم استرین‌های آنفولانزای رایج و هم استرین‌های تغییریافته را هدف قرار می‌دهد. در فرمولاسیون واکسن جدید از ترکیب نانوذرات و فناوری Matrix-M استفاده می‌شود که می‌تواند ایمنی محصول را ارتقا داده و اثربخشی آن را نیز بهبود بخشد.

این شرکت اعلام کرد که نیمه اول سال ۲۰۱۹ نشستی با مسئولان سازمان غذا و داروی آمریکا خواهند داشت تا درباره نتایج فاز دوم آزمون بالینی گفتگو کنند و برای فاز سوم طرح و برنامه‌ای را تدارک ببینند. آنها قصد دارند تا از برنامه تسریع فرآیند دریافت مجوز این سازمان استفاده کنند.