نانوذرات دوبعدی در خدمت درمان التهاب مفاصل

پژوهشگران با استفاده از نانوذرات دوبعدی موفق به رهایش فاکتور رشد در بافت آسیب‌دیده غضروف شدند. با این کار تخصصی‌شدن سلول‌های بنیادی تسریع شده و بافت آسیب‌دیده غضروف بازسازی می‌شود. این روش برای درمان التهاب مفاصل مناسب است.

محققان دانشگاه تگزاس به رهبری اخیلش گاهاروار موفق به ارائه روشی برای ترمیم غضروف شدند. گاهاروار می‌گوید: « این پلتفرم مبتنی بر نانورس برای رهایش مواد پروتئینی مناسب بوده و می‌توان از آن برای درمان التهاب مفاصل استفاده کرد، بیماریی که ۲۷ میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند و از آسیب‌های غضروفی نشأت می‌گیرد.»

با پیر شدن جمعیت، احتمال بروز التهاب مفاصل افزایش می‌یابد. یکی از مشکلات رایج برای درمان این بیماری، ترمیم بخش آسیب‌دیده به‌ویژه غضروف بوده که کاری بسیار دشوار است. برای ترمیم، یکی از روش‌ها رهایش فاکتور رشد به بخش آسیب‌دیده است. فاکتور رشد دسته‌ای از پروتئین‌ها بوده که می‌تواند به ترمیم بافت و تولید بافت جدید کمک کند. با این حال، در روش‌های رایج رهایش فاکتور رشد بخش اعظمی از این ماده از بین می‌رود و نیاز به استفاده از دوز بالا است.

محققان دانشگاه تگزاس روشی ارائه کردند که در آن از نانوذرات معدنی دوبعدی برای رهایش فاکتور رشد استفاده شده‌است. با این کار دوام فاکتور رشد در بدن افزایش یافته و اثربخشی درمان بیشتر می‌شود. این نانوذرات دارای مساحت سطحی بالایی بوده و می‌توانند مقدار بیشتری از ماده مورد نیاز را در بدن رهاسازی کنند.

گاهاروار می‌گوید: « این نانوذرات می‌توانند فاکتور رشد را در بدن به مدت طولانی‌تری نگه داشته تا به سلول‌های بنیادی برسند. این سلول‌ها از فاکتور رشد برای تولید بافت غضروف استفاده می‌کنند. رهایش فاکتور رشد منجر به افزایش تخصصی‌شدن سلول‌های بنیادی شده و آنها را به سوی غضروف‌شدن سوق می‌دهد. در نتیجه فرآیند درمان التهاب مفاصل آغاز می‌شود.»

لوران کروس از محققان این پروژه می‌گوید: « با استفاده از این نانوذرات برای رهایش، می‌توان تخصصی‌شدن سلول‌های بنیادی را افزایش داد. علاوه‌بر این، رهایش مستمر فاکتور رشد می‌تواند هزینه درمان را کاهش دهد چرا که غلظت مورد نیاز برای درمان کاهش یافته و اثرات جانبی به حداقل می‌رسد.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Sustained and Prolonged Delivery of Protein Therapeutics from Two-Dimensional Nanosilicates در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است.