کمک به فرمولاسیون مجدد داروها بعد از شکست در آزمون بالینی

چند شرکت بزرگ دارویی با آزمایشگاه ملی فردریک قرارداد همکاری امضاء کرده‌اند تا با کمک تجارب این آزمایشگاه به طراحی و فرمولاسیون نانوداروها بپردازند.

آزمایشگاه ملی فردریک همکاری خود را با شرکت‌های داروسازی آغاز کرده است. این آزمایشگاه به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو در توسعه دارو بوده و معتقد است که این فناوری قادر به کاهش هزینه و افزایش کارایی داروهاست.
این آزمایشگاه با چند شرکت داروسازی شروع به کار کرده است تا فرمولاسیون‌ تازه‌ای برای درمان سرطان ارائه کند؛ داروهایی که پیش از این در آزمون‌های بالینی شکست خورده و نیاز به فرمولاسیون مجدد دارد. مشکل بیشتر این داروها، سمیت است. با فرمولاسیون مجدد، این داروها می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌ نانو کارایی بهتری پیدا کنند و مجدداً برای انجام آزمون بالینی از آن‌ها استفاده کرد.
این آزمایشگاه در حال حاضر براساس تفاهم‌نامه همکاری توسعه و تحقیقات با شرکت‌هایی نظیر آمگن، آسترا زنکا و فیزر کار می‌کند. براساس این تفاهم‌نامه‌های همکاری قرار است این آزمایشگاه به این شرکت‌ها در بهبود طراحی دارو‌های آن‌ها کمک کند تا پیش از انجام آزمون بالینی روی انسان، ارتقاء کیفیت پیدا کنند.
استفان استرن از محققان این آزمایشگاه می‌گوید: «ایده اصلی این آزمایشگاه این است که از فرمولاسیون دارویی هوشمند برای افزایش شانس موفقیت دارو استفاده شود.»
صنعت داروسازی اقدام به کشف فواید فناوری‌ نانو در توسعه داروهای ضدسرطان کرده است. این صنعت به دنبال استفاده هدفمند از دارو برای از بین بردن تومور سرطانی بوده، بدون این که بخش‌های سالم بدن از این ترکیبات شیمیایی تاثیرپذیر باشند.
آزمایشگاه ملی فردریک از سال ۲۰۰۴ بیش از ۳۵۰ نانوذره را برای استفاده در پزشکی مورد ارزیابی قرار داده است. با این کار این صنعت به استانداردهای لازم برای تعیین مشخصات نانوذرات کمک می‌کند و در نهایت از این اطلاعات برای توسعه ۱۰ نانودارو در بخش آزمون بالینی استفاده شده‌است.
گروسمن می‌گوید: «ما متخصصان زیادی در مشخصه‌یابی فرمول‌های دارویی در جهان داریم. ما این امکان را داریم که پارامترهای فرمول‌ها را با عملکرد زیستی مطابقت دهیم و در نهایت آن چیزی را که موجب کاهش سمیت دارو می‌شود شناسایی کرده و روش‌های افزایش تأثیر روی تومور را پیدا می‌کنیم.»
این آزمایشگاه وارد همکاری مشترکی با سازمان غذا و داروی آمریکا نیز شده‌است تا به این سازمان برای ارزیابی داروها کمک کند.