لازم است نقش نانوذرات در ایجاد آلرژی بررسی شود

محققان فرانسوی معتقدند که وجود نانوذرات در مواد غذایی می‌تواند در مادران باردار شانس ایجاد آلرژی را در جنین آن‌ها افزایش دهد. از این رو لازم است تحقیقات جامع‌تری دراین حوزه انجام شود.

فناوری نانو با تغییر در تولید مواد غذایی و فرآوری آن به ایمن‌تر و سالم‌تر شدن مواد غذایی کمک کرده و صنعت مواد غذایی را متحول کرده است. اما در بررسی منتشر شده در Frontiers in Allergy Today، محمد ایسا و همکارانش از Université Paris-Saclay نشان دادن که استفاده از نانوذرات در تولید مواد غذایی می‌تواند پیامدهای بهداشتی پیش‌بینی نشده‌ای داشته باشد. این تیم شواهدی را ارائه داد که نشان می‌دهد نانوذرات نه تنها از جفت عبور می‌کنند تا به جنین‌های در حال رشد برسند بلکه آن‌ها را در معرض آلرژی غذایی قرار می‌دهند.

با توجه به خاصیت نانوذرات، قرار گرفتن در معرض آن‌ها ممکن است روی سیستم ایمنی جنین و نوزاد تاثیر داشته باشد. این موضوع ممکن است با اختلالات مرتبط با ایمنی در کودکان، مانند آلرژی غذایی در ارتباط باشد.

آلرژی غذایی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد به پروتئین‌های موجود در مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد. اگر سیستم ایمنی بدن یا سد روده به خطر بیفتد، ممکن است  بیش از حد حساس شوند و یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

آلرژی غذایی بین ۲-۵ ٪ از بزرگسالان و ۶-۸ ٪ از کودکان تأثیر می‌گذارد و شیوع آن در دهه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. ما می‌دانیم که عوامل محیطی نقش مهمی در رشد آلرژی دارند. رژیم غذایی و محیط زیست بر سلامت روده در کودکان خردسال تأثیر می‌گذارد و محرومیت از میکروبیوتای روده و طیف گسترده‌ای از پروتئین‌های رژیم غذایی می‌تواند بر رشد تحمل خوراکی آن‌ها تأثیر بگذارد.

برای درک اینکه چگونه نانوذرات می‌توانند این تعادل ظریف را مختل کنند، این تیم روی سه افزودنی نانوذرات متمرکز شده است که به‌طور مرتب در مواد غذایی یافت می‌شوند. آدل توضیح داد: «چنین عواملی می‌توانند از سد جفت عبور کرده و سپس به جنین در حال رشد برسند.»

در حالی که عبور نانوذرات از جفت در جوندگان نشان داده شده است، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مواد افزودنی از جفت در انسان نیز عبور می‌کنند. نانوذرات در روده جذب نمی‌شوند بلکه در آنجا جمع می‌شوند و با تغییر تعداد گونه‌های موجود و نسبت آن‌ها بر باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارند. با توجه به شواهدی که در مورد اهمیت میکروبیوم روده در توسعه سیستم ایمنی بدن به دست آمده، این روند منجر به آلرژی می‌شود. نانوذرات همچنین بر سد روده اپیتلیوم تأثیر می‌گذارد، که یکی دیگر از مؤلفه‌های اساسی واکنش سالم به پروتئین‌های رژیم غذایی است.

جمع‌آوری شواهد برای سمیت ایمنی سخت است، اما این تیم به شواهدی اشاره کرد که نشان می‌دهد بافت لنفوئیدی مرتبط با روده در انسان نیز تحت تأثیر این نانوذرات قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که تأثیر بر سیستم ایمنی بدن بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر درک شده است.

آدل هشدار داد: «تأثیر چنین مواجهه‌ای بر توسعه آلرژی غذایی تا به امروز ارزیابی نشده است. بررسی ما نیاز فوری محققان برای ارزیابی خطر مربوط به قرار گرفتن در معرض نانوذرات معدنی موجود در مواد غذایی و تأثیر آن بر سلامت کودکان را برجسته می‌کند.»