با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور، پنجمین رویداد بینشانه برگزار شد

با حمایت مرکز راهبردی فناوری‌ها همگرا، پنجمین رویداد بینشانه پس از دو سال برگزاری به صورت آنلاین به دلیل شرایط کرونایی، پنج‌شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ الی ۱۳ در سالن کوشک هنر باغ کتاب تهران به صورت حضوری برگزار شد.

پنجمین رویداد بینشانه با شرکت بیش از ۲۵۰ نفر از  فناوران، محققان و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور و با حضور تنی چند از مسئولان کشوری برگزار شد.

در ابتدای رویداد خانم دکتر حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، پس از خوشامدگویی به حضار، درمورد اینکه چطور یک رویای مشترک ممکن است باعث شود افراد با گرایش‌ها وتخصص‌های مختلف باهم انس بگیرند، گفتگو و همدلی کنند و به یک نقشه مشترک برای محقق شدن اهدافشان برسند، به بیان دیگر به رشد یکدیگر و تحقق هدف هم‌آفرینی متعهد باشند، صحبت کردند. وی افزود برای تحقق یک کار گروهی میان رشته‌ای باید وقت وانرژی گذاشت؛ رابطه‌های خوب، رابطه‌هایی نیستند که در آن‌ها هیچ تعارضی بوجود نمی‌آید، بلکه آن‌هایی هستند که افراد باهم صبوری کرده و رنج بزرگ شدن یکدیگر را تحمل می‌کنند و پای حفظ آن آرمان می‌ایستند، بنابراین همکار تیمی خوب بودن بیش ازآن­که یک استعداد ذاتی باشد، یک مجموعه مهارت است که باید آن را فرا گرفت، وی اشاره کرد امسال ما در مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا فکر کردیم قبل از همگرایی علوم وفناوری‌ها به همگرایی افراد و دانشورانمان نیاز داریم. علم این خاصیت منحصر بفرد را دارد که یک بستر صلح‌آمیز برای باهم رشد کردن و ایجاد همدلی است.

در ادامه برنامه، دکتر وحید بازارگان با موضوع  هنر موفقیت در کار تیمی، دکتر اکرم قدیمی با عنوان زیست‌بوم ترویج علم در ایران و دکتر مجتبی تفاق با عنوان دانشِ باز، سخنرانی‌های خود را ارائه کردند که با استقبال حضار روبرو شدند.

زمان استراحت و پذیرایی این رویداد فرصتی مغتنم برای شرکت‌‌کنندگان بود تا از نزدیک با سخنرانان پیرامون موضوعات مطرح شده گفت و شنودهایی داشته باشند و هم‌اندیشی کنند.

در بخش دوم سخنرانی‌ها، دکتر اکبر سلطانی، دکتر آزاده کبریایی و آقای هانی چیت‌چیان به ترتیب درباره گفتگو؛ استدلال یا لفاظی، از صفر تا بینهایت و بلوغ باهم بودن صحبت کردند که این موضوعات نیز مورد توجه شرکت‌کنندگان در رویداد قرار گرفت.

از جمله میهمانان ویژه این دوره از بینشانه، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بودند.

دکتر صبا فقهی نجف‌آبادی، مدیر برگزاری رویداد بینشانه درباره این برنامه گفت: «بینشانه رویدادی است که دید تازه‌ای از موضوعات جهان اطراف به مشارکت‌کنندگان می‌دهد چرا که ماموریت بینشانه چنان که از اسمش پیداست ایجاد بینش جدید در مخاطبین است، این دوره نیز با محوریت موضوعی چگونه باهم خلق کنیم، به مفاهیمی چون هم‌آفرینی و خلق ظرفیت‌های جدید با به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و رفع موانع تحقق همکاری و همگرایی پرداخت. این رویداد معمولا در آخرین پنج‌شنبه آذرماه هر سال به بهانه‌­ی هفته پژوهش برگزار می‌شود؛ هر چند در صورت درخواست جامعه دانشگاهی و علاقه‌مندان می‌توان توالی این رویداد را افزایش داد و باعث افتخار برگزارکنندگان است که این رویداد را با همکاری سایر مراکز در شهرستان‌های دیگر کشور داشته باشیم.»

لازم به ذکر است که این رویداد با حمایت ویژه مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا برگزار شد.