نگارش بخشی از یک آهنگ کریسمس روی سطح در مقیاس نانو

۲۵ ثانیه از یک آهنگ کلاسیک کریسمس، با استفاده از یک سیستم لیتوگرافی سه‌بعدی نانویی، روی یک فیلم پلیمری نوشته شد.

محققان دانشگاه صنعتی دانمارک، بخشی از یک موسیقی کریسمس را با یک ابزار نانویی روی سطح حک کردند. این خطوط با استفاده از یک دستگاه جدید تراش نانویی- موسوم به نانوفرازور-که اخیراً از شرکت هایدلبرگ اینسترومنت (Heidelberg Instrument) خریداری شده است، حک شده است. این نانوفرازور می‌تواند الگوهای سه‌بعدی را در سطح با وضوح نانو ایجاد کند و به محققان این امکان را می‌دهد تا نانوساختارهای جدیدی را ایجاد کنند که ممکن است راه را برای فناوری‌های جدید در زمینه‌هایی مانند دستگاه‌های کوانتومی، حسگرهای مغناطیسی و اپتیک الکترون هموار کند.

پیتر باگیلد از محققان این پروژه می‌گوید: «من ۳۰ سال است که کار لیتوگرافی انجام داده‌ام و اگرچه مدتی این دستگاه را داشته‌ایم، اما هنوز کار با آن همانند داستان‌های علمی تخیلی است. ما آزمایش‌های زیادی مانند تهیه نسخه‌ای از مونا لیزا در یک فضای ۱۲ در ۱۶ میکرومتری با اندازه پیکسل ده نانومتر انجام داده‌ایم. ما همچنین تصویری از بنیان‌گذار دانشگاه صنعتی دانمارک، هانس کریستین را در اندازه ۸ با ۱۲ میکرومتری با اندازه پیکسل ۲٫۵۴۰٫۰۰۰ dpi چاپ کرده‌ایم. برای به دست آوردن ایده‌ای از این که مقیاسی ما که در آن کار می‌کنیم چقدر است، تصور کنید که ما می‌توانیم امضاهای خود را روی گلبول‌های قرمز قرار دهیم.»

این ابزار نانویی مانند یک چاپگر به سطح چیزی را اضافه نمی‌کند تا ساختار نهایی ایجاد شود. درعوض، مانند دستگاه CNC کار می‌کند یعنی مواد را در مکان‌های دقیق از بین می‌برد و شکل مورد نظر را در آنجا ایجاد می‌کند. در مورد تصاویر مینیاتوری مونا لیزا و بنیان‌گذار دانشگاه صنعتی دانمارک، تصویر نهایی با حذف خط به خط پلیمر تعریف می‌شود تا اینکه یک تصویر کامل ظاهر شود.

وی گفت: «ما تصمیم گرفتیم یک قطعه موسیقی کریسمس را ثبت کنیم. ما یک قطعه از آهنگ Rocking Around The Christmas Tree را با این ابزار روی سطح تراشیدیم، دقیقاً مثل این که شما یک صفحه گرامافون عادی رادرست کرده باشید، هرچند که کار ما در ابعاد نانویی بود. این آهنگ ثبت شده روی سطح قابل پخش نیست. برای خواندن شیارها، به میکروسکوپ نیروی اتمی نیاز دارید.»