فیلم‌های حاوی نانولوله به بهبود کیفیت باتری‌ها کمک می‌کند

دانشمندان یک راه‌حل جدید برای باتری خودروهای الکتریکی را با موفقیت مورد آزمایش قرار دادند. آزمایش مقدماتی این ترکیب حالت جامد پس از ۴۰۰ چرخه شارژ/دشارژ هیچ تخریبی را نشان نداد.

در سال ۲۰۲۳، باتری‌های وسیله نقلیه برقی به دلایل مختلف با محدودیت‌های خاصی روبرو است. کاربران انتظار دارند باتری‌هایی در اندازه‌های کوچکتر و البته وزن کمتر داشته باشند. تخریب باتری پس از دوره‌های متعدد چرخه شارژ/دشارژ نیز از نظر مهندسی و هم از نظر کاربر یک نگرانی اساسی است، زیرا خرید باتری‌های جایگزین پرهزینه است.

اینها فقط چند دلیل ابتدایی است که محققان در حال حاضر در تلاش برای بهبود فناوری باتری برای خودروهای الکتریکی هستند. در مقاله‌ای در ماه دسامبر، سال ۲۰۲۲ به چاپ رسید، تیمی از محققان ژاپنی و استرالیایی در مورد آزمایش خود در زمینه تقویت پایداری باتری لیتیوم، به صورت باتری با حالت جامد، مطالبی را ارائه کردند.

در آزمایش‌ها، این تیم پایداری مقایسه‌ای اکسیدهای لیتیوم وانادیوم را در باتری‌های حالت جامد نسبت به چرخه بار چندگانه بررسی کردند. به طرز چشمگیری، پس از کامل شدن ۴۰۰ چرخه، آن‌ها هیچ کاهش ظرفیتی و تخریبی را مشاهده نکردند.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، محققان دانشگاه رایس در مورد کشف فیلم‌های نازک حاوی نانولوله کربنی و استفاده از آن‌ها در باتری‌های فلزی لیتیوم مطالبی ارائه کردند. دانشمندان گفتند که استفاده از نانولوله‌های کربنی، در آن زمان‌، می‌تواند چگالی انرژی را به‌طور فوق‌العاده‌ای بهبود بخشد و همچنین از افزایش دندریت‌هایی که در حال حاضر باعث ایجاد مشکل در شارژ باتری لیتیوم استاندارد می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

در ماه مه سال ۲۰۲۱، تیمی از محققان هاروارد راه حل متفاوتی از لیتیوم فلزی ارائه دادند که نیازی به مهار رشد دندریتیک ندارد. در عوض محققان گفتند اگر آن‌ها بتوانند راهی برای کنترل این ساختارها در همان فضای داخلی باتری پیدا کنند می‌توانند مانع از ایجاد مشکل شوند.

در سپتامبر سال ۲۰۲۲، محققان انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) پیشنهاد کردند که باتری لیتیوم یون فعلی را با معماری باتری کاملاً متفاوت حل کنند. با استفاده از آلومینیوم و گوگرد به‌عنوان الکترودها این سیستم پیشنهادی به یک الکترولیت نمک مذاب متکی است. این ترکیب از مواد تشکیل‌دهنده دارای چندین امتیاز است. آن‌ها ارزان و فراوان هستند و مهم‌تر این که قابل اشتعال نیستند.