ساخت ربات نرم با استفاده از آب مغناطیسی شده

یک گروه تحقیقات بین‌المللی با استفاده از آب مغناطیسی‌شده، ربات نرمی ساخته که در آینده ممکن است بتواند دارو را در هر نقطه از دستگاه گوارش تحویل دهد. یک ربات قطره‌ای را می‌توان از طریق کارهای پیچیده دستکاری کرد و تقسیم و اصلاح نمود تا برای عبور از کوچکترین روزنه‌ها نیز متناسب باشد.

دانشمندان می‌گویند که روبات‌های مغناطیسی نرمی ایجاد کرده‌اند که به اندازه کافی کوچک و چابک بوده تا در باریک‌ترین نقاط دستگاه‌ گوارش حرکت کنند و داروها را مستقیم در جایی که مورد نیاز هستند، تحویل دهند.

این تیم، از دانشگاه چینی هنگ‌کنگ و دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا، روبات‌های نرم را با فروروفلوئید ساختند، مایع تشکیل شده از نانوذرات مغناطیسی که در یک مایع حامل مانند آب معلق است.

دانشمندان با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی قادر به کنترل قطرات مایعات بودند که باعث می‌شود آن‌ها حرکاتی مانند کشش، پرش و چرخش را انجام دهند.

این قطرات حتی می‌توانند دور یک جسم را فرا گرفته همانند پوست مصنوعی برای آن جسم عمل کرده و در ادامه آن جسم را جابه‌جا کنند. نتایج این تحقیق در نشریه ature Communications به چاپ رسیده است.

هدف از این پروژه ایجاد ماشین‌های نرم مینیاتوری برای کاربردهای زیست پزشکی، مانند تحویل داروهای هدفمند، جراحی حداقل تهاجمی و پیوند سلول است، چیزی که دانشمندان سال‌ها سعی در دستیابی به آن‌ها داشتند.

این تیم روبات‌های قطره‌ای را در فضاهای پیچیده با موانع و پله‌های مکرر و همچنین از طریق سوراخ‌های ریز در موانع دستکاری کرد. علاوه بر این، یک قطره واحد به چندین قطره تقسیم شده و اصلاح شده، دقیقاً مانند یک آمیب، که به آن اجازه می‌دهد تا از معابر باریک با دهانه‌های کوچک عبور کند.

ژانگ گفت که این کپسول مایع می‌تواند توسط بیماران بلعیده یا از طریق آندوسکوپی تحویل داده شود. وی گفت: «پزشکان می‌توانند از یک سیستم کنترل مغناطیسی در بیمارستان‌ها برای حرکت این روبات‌ها استفاده کنند که توسط سونوگرافی یا فلوروسکوپی اشعه ایکس ردیابی می‌شوند.»