پروفسور نادر انقطاع برنده جایزه بنجامین فرانکلین شد

پرفسور «نادر انقطاع» که در حوزه نانوالکترونیک و نانوفتونیک فعالیت دارد، به عنوان برنده جایزه فرانکلین ۲۰۲۳ انتخاب شد. این دانشمندان ایرانی که در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته مهندسی برق و سیستم‌ها مشغول به فعالیت است، یکی از ۹ نفری است که امسال به دلیل دستاوردهای فوق‌العاده‌ خود در رهبری علمی، مهندسی و تجاری موفق به دریافت جایزه بنجامین فرانکلین شده است.

وی به دلیل نوآوری‌های دگرگون‌کننده‌ خود در مهندسی مواد جدید که با امواج الکترومغناطیسی برهمکنش دارند و کاربردهای گسترده‌ای آن در محاسبات فوق‌ سریع و فناوری‌های ارتباطی، موفق به دریافت مدال بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ شد.

پرفسور انقطاع هنگام اعلام برندگان در سخنانی اظهار کرد: «به عنوان یک دانشمند اهل فیلادلفیا، از دریافت مدال فرانکلین بسیار مفتخر هستم. دریافت جایزه‌ای که برندگان پیشین آن برخی از قهرمانان علمی من مانند آلبرت اینشتین، نیکولا تسلا، الکساندر گراهام بل و ماکس پلانک بوده‌اند، بالاترین افتخار است. من از مؤسسه فرانکلین برای اعطای این جایزه بسیار سپاسگزارم.»

پروفسور انقطاع حوزه نانو مدارهای نوری را پایه‌گذاری کرده که نانوالکترونیک و نانوفوتونیک در آن با هم ادغام شده‌اند.

او از طریق فعالیت‌های خود مرزهای جدیدی را پشت سر گذاشته که برای مثال می‌توان به محاسبات نوری در مقیاس نانو و کنترل پراکندگی برای پوشش و شفافیت اشاره کرد. کار او پیامدهای گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف مهندسی برق، علم مواد، اپتیک، امواج مایکروویو و الکترودینامیک کوانتومی داشته است.

مدال بنجامین فرانکلین یکی از قدیمی‌ترین جوایز علمی در حوزه علم و مهندسی است که از سال ۱۸۲۴ توسط موسسه فرانکلین در آمریکا اهدا می‌شود.