سوسک دردسرساز، برای دانشمندان نانوذرات نقره می‌سازد!

برنامه‌های مستند متعددی درباره یک نوع سوسک دردسرساز ساخته شده است، سوسکی که اگر احساس خطر کند از غدد دفاعی خود ماده‌ای ترشح می‌کند که باعث تاول روی پوست دست انسان می‌شود. به تازگی محققان دریافتند که این ترشحات می‌تواند برای تولید نانوذرات استفاده شوند.

سوسک موپلی (Mupli beetle) یک حشره سیاه و کوچک است که معمولا برای انسان خطری ندارد اما اگر در دست گرفته شود، این سوسک ماده‌ای از خود ترشح می‌کند که موجب سوزش شده و حتی سوختگی ایجاد می‌کند. این سوسک‌ها که بیشتر در هند دیده می‌شوند، زمانی که به صورت گروهی به خانه یا مزرعه یورش ببرند موجب بروز مشکلاتی می‌شوند. به تازگی محققان به بررسی مواد شیمیایی ترشح شده از غدد دفاعی این سوسک پرداختند و دریافتند که این ترشحات می‌توانند برای تولید نانوذرات نقره استفاده شوند.

مطالعه انجام شده توسط آجایا کامور و هشت نفر از همکارانش که در نشریه Nature Scientific Reports به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مواد شیمیایی تولید شده از غده دفاعی سوسک موپلی می‌توانند برای تولید نانوذرات نقره استفاده شوند.

سوسک موپلی که به صورت محلی به نام Kotteruma نامیده می‌شود، یک حشره مشکل‌ساز است زیرا در هنگام آشفتگی شرایط ماده‌ای از غدد دفاعی خود ترشح می‌کند. این ماده شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد تاول بر روی پوست انسان شود.

دکتر آجایا کامور گفت: «ما دریافتیم که مواد شیمیایی منتشر شده توسط این سوسک، که به طور کلی برای پوست انسان مضر است، می‌تواند برای پیشرفت بشریت استفاده شود.»

این تیم سوسک موپلی را از مناطق مختلف ایالت خود جمع آوری و ترشحات دفاعی این حشره را بدون کشتن حشره استخراج کردند. این اولین مطالعه با استفاده از ترشح سوسک برای سنتز نانوذرات بود. مطالعات روی حشرات دیگر مانند زنبورها قبلاً انجام شده بود. این تیم نشان داد که ترشح سوسک شامل ترکیبات فنلی است.

دکتر آجایاکومار گفت: «آزمایشات ما نشان داد که ترکیبات فنولیک در غده سوسک توانایی احیاء یون‌های نقره را به نانوذرات نقره دارند و می‌توانند به عنوان یک ماده تثبیت کننده خوب عمل کنند.»

در این مقاله آمده است که نانوذرات فلزی سنتز شده در این پروژه، طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه را در زمینه‌های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، مطالعات زیست محیطی، روباتیک، انرژی، فناوری اطلاعات، هوانوردی، ارتباطات جمعی، صنعت سنگین و کالاهای مصرفی نشان می‌دهد.