پژوهشی امیدوارکننده برای حذف فلزهای سنگین و دیگر آلاینده‌ها از فاضلاب

در مطالعه‌ای جدید راهی اساسی برای از بین بردنِ فلزهای سنگین و دیگر ترکیبات شیمیایی آلوده از آب معرفی شده است. حضور این آلاینده‌ها خطرات بسیاری برای حیات موجود در آب و همچنین زمین دارد و از بین بردن آن‌ها برای حفظ تنوع‌زیستی و اکوسیستم حیاتی است. در این روش دانشمندان از نانوذراتی که به روش‌های سبز تولید کرده‌اند برای از بین بردن این آلاینده‌ها استفاده می‌کنند.

در این مطالعه بر روی تصفیه‌ی آب‌هایی که به علت استخراج نفت آلوده شده‌اند و حاوی مقادیر زیادی از هیدروکربن‌ها، ذرات معلق و فلزات سنگین هستند تمرکز شده است. این آب‌ها به علت ضربات سهمگین و جبران ناپذیری که به محیط زیست می‌زنند شناخته شده هستند. برای مبارزه با این نوع آلایند‌گی، دانشمندان تاکنون راه‌حل‌های زیادی ارائه داده‌اند که شامل شناسائی و تصفیه‌ی این آب‌ها می‌شود تا در ادامه با از بین بردن فلزهای سنگین از آلوده شدن آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود.

به طور سنتی تصفیه‌ی آب‌هایی که توسط صنایع نفت و گاز آلوده شده بسیار دشوار و پرهزینه است. برای اینکار معمولا نیاز به استفاده از مواد خام گران‌قیمت و همچنین تصفیه‌ی دوباره‌ی آب است. اما این مطالعه در نظر داشته است که این معضلات را با استفاده از تولیدِ نانوذراتِ ارزان‌قیمت حل کند. به طور مشخص در این پژوهش دانشمندان بر روی نانوذرات غیرارگانیک مانند α-Fe۲O۳،CuO و ZnO که به علت ویژگی‌های ساختاری، اپتیکی و کاتالیستی معروفند تمرکز داشته‌اند.

نانوذرات سنتز شده با روش‌های مختلفی مثل اسپکتروسکوپی، UV-Vis، پراش اشعه‌ی ایکس، و میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعات برای مشخص کردن مورفولوژی و ترکیبات نانوذرات انجام گرفت تا تایید شود که آیا این مواد پایداری و قدرت جذب و از بین بردن فلزات سنگین را دارند یا خیر. این فلزات سنگین عبارتند از As(III)، Bi(II)، Cd(II)، کروم(VI)، منگنز(II)، Mo(II)، Ni(II)، Pb(II)، Sb(III)، Se (-II)، و روی (II).

نتایج حاصل بسیار امیدوارکننده بوده است به طوریکه در شرایط مناسب این نانوذرات ۱۰۰ درصد از فلزات سنگین موجود در آب را حذف کردند. علاوه بر این، این نانوذرات ویژگی‌های فوتوکاتالیستی بالایی از خود نشان دادند که منجر به از بین بردنِ هیدروکربن‌های موجود در آب و همچنین حذف ذرات جامد معلق در آب شد. این خاصیت فوتوکاتالیستی منجر به تبدیل ارگانیک‌ها به دی‌اکسیدکربن و آب در یک زمان بسیار کم شد.

کاربردهای بالقوه این نانوذرات فراتر از توانایی آن‌ها در حذف فلزات سنگین و تصفیه آب است. به عنوان مثال، خواص منحصر به فرد نانوذرات، آن‌ها را برای کاربردهای مختلف پزشکی مانند فعالیت‌های ضدباکتری، ضد قارچ، ضد سرطان و ضد دیابت مناسب می‌کند.

از آنجایی که جهان همچنان با آلودگی محیط زیست و نیاز به راه حل های پایدار دست و پنجه نرم می‌کند، یافته‌های این مطالعه امید به رویکرد کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تری برای تصفیه فاضلاب ارائه می‌‌دهد. با استفاده از قدرت نانوذرات سنتز شده از طریق روش‌های سبز، صنایع می‌توانند به طور قابل توجهی ردپای اکولوژیکی خود را کاهش دهند و در عین حال حفاظت از اکوسیستم، تنوع زیستی و سلامت انسان را تضمین کنند.

انتظار می‌رود تحقیقات و توسعه بیشتر در زمینه تصفیه فاضلاب مبتنی بر نانوذرات و اصلاح زیست محیطی راه را برای راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار هموار کند. با ترکیب پیشرفت‌های علمی با شیوه‌های سازگار با محیط زیست، می‌توانیم به سمت آینده‌ای پاک‌تر و سالم‌تر حرکت کنیم.

جزئیات این پروژه در اینجا منتشر شده است.