چالش طرح‌های نوآورانه صنعت قیر تا ۲۰ مردادماه تمدید شد

چالش طرح‌های نوآورانه صنعت قیر تا ۲۰ مردادماه تمدید شد. از دانشجویان، اساتید، نخبگان و فناوران کشور دعوت می‌شود، با توجه به رویکردهای پیشنهادی این چالش در بخش الزامات و ملاحظات، طرح‌های نوآورانه خود را تا ۲۰ مردادماه ارسال نمایند.

قیر ماده‌ای هیدروکربنی سیاه رنگ تا قهوه‌ای تیره و خمیری شکل است که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل می‌شود و در عایق‌کاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد از طبیعی و معدنی و خالص گرفته تا محلول و امولسیون و نفتی که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی می‌باشد. قیر از مشتقات نفت است که به‌طور کلی از هیدروکربن‌ها تشکیل شده و معمولاً شامل ۸۰٪ کربن و ۱۵٪ هیدروژن است. باقیمانده‌های دیگر در این ماده ویسکوز شامل اکسیژن، گوگرد، نیتروژن و فلزات مختلف می‌باشد و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می‌شوند. به بیان تخصصی‌تر می‌توان گفت قیر ترکیبی هیدروکربنی خمیری شکل و کلوییدی با منشاء طبیعی یا پالایشگاهی است.

با توجه به مصرف بسیار بالای این ماده در کشور و همچنین شناخته شدن کشور ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان ماده خام قیر از مشتقات نفتی، جهت حمایت از طرح‌های نوآورانه این صنعت، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری انجمن قیر ایران چالش، “طرح‌های نوآورانه صنعت قیر” را مطرح نموده است که در این راستا برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری شبکه تبادل فناوری به‌عنوان مجری، این چالش را برگزار می‌‌نماید.

طرح‌های دارای شرایط ذکر شده و تایید توسط داوران می‌توانند با حمایت‌های مختلف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، انجمن قیر ایران (شرکت‌های خصوصی زیرمجموعه) و برنامه چالش‌های فناوری ونوآوری طرح‌های خود را جهت ساخت در مقیاس آزمایشگاهی و متعاقبا ساخت صنعتی تولید نمایند و به متقاضیان صنعتی جهت همکاری و تولید صنعتی معرفی گردند. لذا از دانشجویان، اساتید، نخبگان و فناوران کشور دعوت می‌شود، با توجه به رویکردهای پیشنهادی این چالش در بخش الزامات و ملاحظات، طرح‌های نوآورانه خود را از طریق سایت اینوتن، بخش ثبت نام در چالش همین صفحه ارسال نمایند.

هدف از برگزاری این چالش ارائه ایده‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در حوزه قیر با ویژگی‌های زیر است:

  • توجیه پذیری از لحاظ اقتصادی
  • تناسب با ظرفیت‌ شرکت‌های صنعتی
  • قابلیت صنعتی شدن (تولید انبوه)
  • دارابودن بازار مناسب (داخلی و صادراتی)
  • در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی
  1. راهکارها و طرح‌های ارائه شده باید کاملاً شفاف و روشن باشند.
  2. گزارش‌ها و آنالیزهای ارائه شده باید از مراجع معتبر و براساس استانداردهای مورد قبول به دست آمده باشند.
  3. تفسیر و شرح نتایج براساس اصول علمی و بر پایه مستندات انجام شده باشد.
  4. در صورت نیاز و تشخیص کلیه مراحل انجام کار قابل بازدید و ارزیابی باشد.
  5. استفاده از روش‌های پرهزینه و بدون توجیه اقتصادی قابل قبول نیست.
  6. طرح قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه داشته باشد.
  7. طرح های دارای نمونه اولیه در اولویت هستند.

برای ثبت‌نام در چالش اینجا را ببینید