نانوخوشه‌های طلا برای تبدیل آب به هیدروژن گزینه مناسبی هستند

براساس نتایج منتشر شده محققان، نانوخوشه‌های طلا می‌توانند تقسیم الکتروشیمیایی آب را برای تولید هیدروژن بهبود بخشند.

با افزایش تقاضای انرژی، تحقیق در مورد منابع جدید، کارآمد و تجدیدپذیر و انرژی پاک اولویت اصلی محققان در سراسر جهان است. در حال حاضر، منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، جزر و مد و زمین گرمایی کمتر از ۴۰ ٪ از تقاضای انرژی فعلی را تشکیل می‌دهند. افزایش این درصد و کاهش میزان سوخت‌های فسیلی مورد استفاده به منابع انرژی تجدیدپذیر و تمیز دیگر نیاز دارد.

هیدروژن یک جایگزین امیدوارکننده است، اما در حال حاضر ناکارآمد است و انتشار CO2 زیادی را به دنبال دارد. تقسیم الکتروشیمیایی آب، که به آن الکترولیز آب نیز گفته می‌شود، می‌تواند یک روش کارآمد برای تولید هیدروژن است.

شکستن آب نیاز به واکنشی به نام واکنش تکامل هیدروژن دارد، اما کاتالیست‌های درگیر در این فناوری، ترکیب، ساختار یا محیط هماهنگی شیمیایی یکنواخت برای بهبود کارآیی واکنش را ندارند. راه حل این مشکل ممکن است در نانوخوشه‌های طلا باشد.

نتایج یک مطالعه مروری که در Polyoxometalates منتشر شده است، نشان می‌دهد چگونه نانوذرات طلا می‌توانند عملکرد کاتالیزوری را بهبود بخشند.

ژنگوا تانگ، محقق موسسه تحقیقات جدید انرژی در دانشگاه فناوری چین جنوبی در گوانگژو می‌گوید: «دستیابی به یک کاتالیزور با اندازه یکنواخت ساختاری، پیکربندی هندسی مناسب و محیط شیمیایی محلی صحیح بسیار دشوار است. در این میان، نانوخوشه‌های طلا خصوصیات کاتالیزوری فوق‌العاده‌ای را در واکنش‌های مختلف آلی و واکنش‌های الکتروکاتالیستی نشان داده‌اند.»

نانوخوشه‌های طلا به دلایل مختلف به طور منحصر به‌فرد مناسب هستند. بر خلاف سایر نانوکاتالیست‌ها، نانوخوشه‌های طلا دارای نانوساختار دقیقی هستند. این ساختار دقیق به این معنی است که تمام نانوخوشه‌های طلا از نظر اندازه، ترکیب، مورفولوژی و محیط شیمیایی یکنواخت هستند.

نانوذرات طلا دارای ابعاد بسیار کوچک بوده و مورفولوژی آنها را می‌توان به گونه‌ای تنظیم و دستکاری کرد که عملکرد عالی داشته باشند. ثبات ساختاری این نانوذرات در واکنش‌های مختلف حفظ می‌شود.