با ماکروویو از مولیبدن، ساختاری شبیه به گرافن ساخته شد

پژوهشگران با استفاده از ماکروویو ساختاری شبیه به گرافن با استفاده از اتم‌های مولیبدن تولید کردند که ویژگی‌هایی شبیه به فلز دارد.

محققان مرکز پژوهشی یولیش آلمان به همراه پژوهشگران مؤسسه فناوری هند در پاتنا و دانشگاه استرالیا نیوکاسل، ماده‌ای منحصر به فردی را تهیه کرده‌اند که ویژگی‌های فلزی از خود نشان می‌دهد. این ماده تنها یک لایه اتمی از جنس مولیبدن است که آن مولیبدنن (molybdenene) نام‌گذاری کرده‌اند.

در این پروژه محققان یک ورق نازک از مولیبدن فلزی ساختند که تنها یک لایه اتمی ضخامت دارد. این ساختار جدید، به دلیل ویژگی لایه‌ای که دارد شبیه به گرافن است.

در چند سال گذشته، مواد دوبعدی دیگری مانند ژرمانن یا فسفرن معرفی شده‌اند. مشابه مولیبدنن، آنها چندین خاصیت جالب توجه از خود نشان می‌دهند.

ایلیا والف، استاد، موسسه پیتر گرنبرگ درمرکز پژوهشی یولیش می‌گوید: «بسیاری از مواد دوبعدی نسبت به گرما حساس هستند، اما مولیبدنن این‌طور نیست. علاوه بر این، این اولین ماده دوبعدی فلزی است که  می‌توان لایه‌های مجزا و منفرد آن را تهیه کرد.

دانشمندان با کمک یک مایکروویو، این ماده دو بعدی جدید را ساختند، که در آن آنها مخلوطی از سولفید مولیبدن (MOS2) و گرافن را دمای تقریبا ۳۰۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کردند.

در واکنشی که توسط میدان الکتریکی مایکروویو ایجاد می‌شود، ساختارهایی مو مانند و شاخه‌ای ساخته شده‌اند که در آن می‌توان لایه‌های مولیبدن مخروطی را پیدا کرد. در آزمایشات اولیه، محققان طیف وسیعی از خواص ارزشمند را در این ماده مشاهده کرده‌اند.

مولیبدن از نظر مکانیکی بسیار پایدار است. به‌عنوان مثال می‌توان از آن به‌عنوان یک پوشش برای الکترودها استفاده کرد تا باتری‌های قدرتمندتر و قوی ساخت.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این ماده به دلیل ساختار دوبعدی منحصر به‌فرد خود، دارای خواص الکترونیکی عجیب و غریب شبیه به گرافن باشد.

به دلیل پایداری و هدایت حرارتی و الکتریکی برجسته، این ماده کاملاً به‌عنوان یک نوک برای طیف‌سنجی رامان با سطح بهبود یافته (SERS) و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) مناسب است.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که مولیبدنن مزایای زیادی را نسبت به موادمورد استفاده فعلی در نوک میکروسوکوپ‌ها فراهم می‌کند و به دلیل شکل نازک و مسطح آن، قادر به ارائه ایمنی مناسب در برابر سیگنال‌های تداخل نامطلوب است.