ساخت سلاح کشنده‌ای که میکروب‌های مقاوم را از بین می‌برد

سیما دهقان‌دخت و بانرجی نشان دادند که می‌توان از نانوذرات مس برای تولید پوشش‌های ضدمیکروبی استفاده کرد و با این پوشش میکروب‌های مقاوم در برابر دارو را از بین برد.

دانشمندان در مبارزه با عوامل بیماری‌زا و غالباً مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک به یک سلاح کشنده دست یافتند و این کار با توسعه یک ماده منحصر به فرد انجام شد. محققان دانشگاه ویندزور (UWindsor) با استفاده از منبع نور کانادا (CLS) در دانشگاه ساسکاچوان (USASK)، ترکیبی از مایعات یونی (مبتنی بر نمک) و نانوذرات مس را تهیه و آزمایش کرده‌اند. این محلول می‌توانند سطوح را پوشش داده و جوانه‌هایی را روی سطح ایجاد نماید که محافظت بسیار طولانی‌تر از روش‌های مرسوم در پی دارد.

در اوایل شروع بیماری کرونا، بانرجی و همکارانش روی یک ماده زیستی مصنوعی متمرکز شدند که می‌توانست موجب ضدعفونی سطح شود. آنها گفتند: «مشکل روش‌های ضدعفونی‌کننده معمولی این است که تنها با یک بار استفاده پاتوژن‌ها را از بین نمی‌برد و نیاز به استفاده مکرر توسط فرد یا اتوماسیون کردن فرآیند ضدعفونی‌ است. علاوه بر این‌، پاکسازی مکرر یک سطح می‌تواند ترکیبات سطح را دستخوش تغییر کرده و فرصت‌های بیشتری را برای جمع‌آوری عوامل بیماری‌زا ایجاد کند.

این گروه به سراغ مس رفت تا ترکیبی پایدار برای ضدعفونی سطح تولید کند. بانرجی توضیح داد که نانوذرات مس از نظر الکترواستاتیک به دیواره‌های سلولی پاتوژن‌ها جذب می‌شوند که آنها را تضعیف و تجزیه می‌کنند. مس اساساً باعث نابودی باکتری‌ها می‌شود.

این گروه یافته‌های خود را به صورت پتنتی ثبت کرده‌اند تا بتوانند یک شریک صنعتی برای تجاری‌سازی این فناوری پیدا کنند. سیما دهقان‌دخت از محققان این پروژه می‌گوید که قابلیت استفاده از این پوشش تنها به دستگیره در یا دکمه آسانسور محدود نمی‌شود بلکه می‌توان از آن در تمام فضای بیماریستان، گلخانه‌ها و تجهیزات کشاورزی استفاده کرد.

هر دو محقق تصدیق می‌کنند که هنوز سؤالاتی وجود دارد که باید در مورد مس پاسخ داده شود. با بررسی اثرات ضدمیکروبی سایر نانوذرات مانند روی و آهن، که هر دو به معنای واقعی کلمه ارزان هستند، این گروه باید تعیین کند که این پوشش دقیقاً چه مدت روی سطح باقی می‌ماند.

دهقان دخت می‌گوید: «ما باید ببینیم که چگونه تغییر خواص نانوذرات ممکن است در گسترش توان و دوام ضدمیکروبی این پوشش تاثیر گذارد. ما همچنین باید سمیت این ترکیب را بررسی کنیم.»