نانوداروی خوراکی برای مقابله با سرطان روده روی موش‌ها موثر بود

نتایج یافته‌های اخیر محققان موسسه علوم زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی جورجیا نشان می‌دهد، یک داروی خوراکی حاوی نانوذرات لیپیدی از رشد تومور در موش‌ها جلوگیری می‌کند. این نتایج نشان می‌دهد این فرمولاسیون دارویی برای پیشگیری از سرطان مرتبط با کولیت بسیار امیدوارکننده است.

براساس اطلاعاتی که در مقاله اخیر نشریه Pharmaceutics منتشر شده، این فرمولاسیون دارویی خوراکی که شامل نانولیپوزوم‌های M13 (M13-NL) بوده و یک ترکیب امیدبخش برای درمان کولیت زخمی (ulcerative colitis) یا  کولیت اولسراتیو است.

بیماری‌های التهابی روده (IBD) که شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می‌شود، خطر ابتلا به سرطان مرتبط با کولیت را افزایش می‌دهند. این نوع سرطان‌ها به رژیم‌های شیمی درمانی استاندارد پاسخ نمی‌دهند. تشخیص زودهنگام و درمان سرطان مرتبط با کولیت می‌تواند بقای بیمار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد زیرا درمان‌های دارویی در مراحل اولیه پیشرفت سرطان موثرترین هستند.

درمان‌های دارویی فعلی IBD، بسته به داروی خاص مورد استفاده، عوارض جانبی شدیدی دارند که می‌تواند شامل سرکوب سیستم ایمنی، از دست دادن استخوان، سمیت برای کبد و اختلالات خونی باشد. یک روش درمانی ایمن و راحت برای مقابله با این بیماری مورد نیاز است که بتواند به طور موثر داروها را به بافت هدف برساند و بافت‌های سالم بیمار را تحت تاثیر قرار ندهد. چنین گزینه‌ای عوارض جانبی را کاهش می‌دهد و علائم بیماری را بهبود می‌بخشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فرمول M13-NL می‌تواند به طور موثر بافت روده را هدف قرار دهد و میکروبیوتای روده را تغییر دهد به طوری که متابولیت‌های میکروبی تغییر یافته‌ای را ایجاد نماید که به طور موثر از بروز کولیت اولسراتیو مزمن جلوگیری کند. این مطالعه توانایی جذب نانوذرات لیپیدی را در سلول‌های سرطانی آزمایش کرده و پتانسیل فرمول M13-NL را برای جلوگیری از سرطان مرتبط با کولیت در موش بررسی کرده است.

دکتر دیدیه مرلین، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «در مطالعات قبلی، ما نشان دادیم که لیپیدهای استخراج شده از نانوذرات مشتق شده از زنجبیل را می‌توان برای هدف قرار دادن بخش‌های خاصی از دستگاه گوارش و حمایت از انتقال دهانی موثر مولکول‌های کوچک و siRNA ها استفاده کرد. همچنین نانوذرات لیپیدی خودآرا، سمیت کمتری نسبت به نانوذرات رایج ایجاد می‌کنند.»

وی می‌افزاید: «در این مطالعه، ما این نانوذرات لیپیدی را با M13 بارگذاری کردیم، که یک ترکیب امیدوارکننده ضدکولیت است و از نانولیپوزوم M13 تولید شده به‌عنوان یک فرمول خوراکی برای درمان سرطان مرتبط با کولیت استفاده کردیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که تجویز خوراکی کولیت M13-NL از رشد تومور در موش‌ها جلوگیری می‌کند و نشان می‌دهد که M13-NL یک گزینه امیدوارکننده برای پیشگیری از سرطان مرتبط با کولیت در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده است.»