نانوذرات لیپیدی جدیدی ساخته شده که به صورت اختصاصی به بافت عضلات می‌رود

نانوذرات لیپیدی جدیدی ساخته شده که به صورت اختصاصی به بافت عضلات می‌رود

محققان نانوذرات لیپیدی ساختند که mRNA را به عضلات منتقل کرده و از حضور آن‌ها در سایر بافت‌ها جلوگیری می‌کند.

تیمی از محققان دانشکده داروسازی دانشگاه تورنتو، نانوذرات لیپیدی قابل حملی را ساختند که امکان حمل mRNA را به عضلات داشته و می‌تواند باعث ایجاد پاسخ ایمنی در سلول‌های عضلات شود در حالی که به بافت‌های دیگر نمی‌رود. این نانوذرات لیپیدی برای ساخت واکسن ضدسرطان بسیار مناسب است.

این نانوذرات لیپیدی جدید به نام ISO-A11B5C1 ، بازده تحویل mRNA استثنایی در بافت های عضلانی دارند و در عین حال ترجمه mRNA ناخواسته در اندام‌هایی مانند کبد و طحال را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تجویز عضلانی mRNA با این نانوذرات، باعث پاسخ ایمنی سلولی قوی می‌شود.

لی گفت: «مطالعه ما برای اولین بار نشان می‌دهد که نانوذرات لیپیدی mRNA می‌تواند به طور موثری پاسخ ایمنی سلولی را تحریک کرده و اثرات ضد توموری قوی ایجاد کنند بدون این که به صورت مستقیم گره‌های لنفاوی را هدف قرار دهد. »

نانوذرات لیپیدی، که به آن LNP ها نیز گفته می‌شود، برای ارائه روش‌های درمانی مبتنی بر mRNA از جمله واکسن‌های ضدکرونایmRNA  استفاده شده است. با این حال، بسیاری از نانوذرات لیپیدی ناخواسته منجر به بیان قابل توجهی mRNA در بافت‌های خارج از هدف و اندام‌هایی مانند کبد یا قلب شوند و در نتیجه عوارض جانبی قابل درمان اما ناخواسته ایجاد می‌شود. تلاش برای بهبود ایمنی روش‌های درمانی mRNA که پتانسیل درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را دارند، به این معنی است که نیاز فوری به LNP‌ها وجود دارد.

تحقیقات جدید این گروه نشان می‌دهد که در مقایسه با نانوذرات لیپیدی که مادرنا استفاده می‌کند، ISO-A11B5C1 سطح بالایی از راندمان تحویل mRNA را در عضلات نشان می‌دهد. همچنین این نانوذرات لیپیدی باعث ایجاد نوع دیگری از پاسخ ایمنی می‌شود که نسبت به واکسن‌های مورد استفاده برای درمان بیماری‌های عفونی، متفاوت است.

جالب اینجاست که، ISO-A11B5C1 باعث ایجاد پاسخ ایمنی هومورال پایین‌تر شد، که به طور معمول واکسن‌های متمرکز بر آنتی‌بادی فعلی ایجاد می‌کند. این یافته‌ها باعث شد محققان به فکر ایجاد واکسن ضدسرطان جدیدی بیفتند.

محققان ISO-A11B5C1 را با استفاده از یک پلتفرم پیشرفته توسعه داده‌اند که برای ایجاد طیف وسیعی از لیپیدهای شیمیایی متنوع مناسب است.