كارگاه آموزشی علمی و تخصصی "بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار با نانومواد" برگزار شد

کارگاه آموزشی علمی و تخصصی “بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار با نانومواد” برگزار شد

گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، با ماموریت “کمک به توسعه پایدار، ایمن و مسئولانه فناوری نانو و دستیابی به منافع حاصل از آن با حفظ سلامت انسان و محیط‌زیست” اقدام به برگزاری یک کارگاه آموزشی کاربردی در این حوزه کرده است.

در این راستا کارگاه آموزشی علمی و تخصصی “بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار با نانومواد” با هدف آشنایی دانشجویان، پژوهشگران و کارکنان شاغل در محیط‌های آزمایشگاهی نانو با ابعاد نظری و عملیاتی اصول و الزامات ایمنی فردی و عمومی، و رعایت آن در آزمایشگاه‌ها به منظور جلوگیری از بروز حوادث جبران‌ناپذیر و ناگوار، برگزار شد.

این کارگاه طی دو جلسه در ۲۴ و ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ و به صورت مجازی برگزار شد تا تمامی مخاطبان و فعالان این حوزه در سراسر کشور بتوانند از محتوای ارزشمند و کاربردی کارگاه بهرمند شوند. فیلم‌های جلسات و جزوات نیز در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار گرفت تا کسانی که موفق به حضور در کلاس نشدند نیز بتوانند در فرصتی دیگر از مباحث کارگاه استفاده کنند و همچنین مطالب کاربردی آن همیشه برای مرور و استفاده در محل کار و پژوهش در دسترس باشد.

در این کارگاه افتخار بهره‌مندی از تجارب و مطالب ارزشمند سرکار خانم دکتر گل بابایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران فراهم شد. ایشان پس از توضیحاتی راجع به میزان سمیت نانومواد، راه‌ها و مخاطرات مواجهه با آن‌ها در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، به بررسی روش‌های کنترل مواجهه با نانو، مدیریت پسماندهای نانومواد، تجهیزات محافظت فردی مناسب، آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی نانومواد(SDS) و بسیاری سرفصل‌های کاربردی دیگری پرداختند.

لازم به ذکر است در این کارگاه ۶۰ نفر از دانشجویان و فعالان حوزه فناوری نانو به صورت مجازی شرکت کردند که بعد از برگزاری آزمون به کسانی که حد نصاب نمره را دریافت کنند گواهینامه مورد تایید ستاد نانو اعطا خواهد شد. لینک شرکت در آزمون از ۲۶ دی‌ماه فعال شده است و شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته فرصت دارند در آزمون شرکت کنند.