پوشش ضدیخ برای سطوح مختلف ساخته شد

پوشش ضدیخ برای سطوح مختلف ساخته شد

یک تیم تحقیقاتی در موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) روشی برای تولید پوشش لایه نازک ارائه کرده که می‌تواند برای استفاده از اثر فوتوترمال نانوذرات طلا در صنعت به کار گرفته شود. این روش نیاز به سیم‌های گرمایشی، مواد شیمیایی ضدیخ که به طور منظم اسپری می‌شوند، را از بین می‌برد.

هیونگسو کیم از گروه مهندسی مکانیک و پروفسور دونگ کی یون از گروه شیمی اعلام کردند که آن‌ها یک روش جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به طور یکنواخت الگوی طلا با استفاده از نانومیله‌های طلا (GNR) ایجاد کند که این کار از طریق روش تبخیر ساده صورت می‌گیرد. این الگوها برای جلوگیری از یخ‌زدگی قابل استفاده هستند.

بسیاری از دانشمندان در سال‌های اخیر سعی در دستکاری سطوح با استفاده از رویکردهای مختلف داده شده‌اند. نانومیله‌های طلا به ویژه، به دلیل سازگاری، ثبات شیمیایی، تولید نسبتاً آسان و ویژگی رزونانس پلاسمون سطح پایدار، به عنوان نانومواد مناسب برای استفاده صنعتی در نظر گرفته می‌شوند.

برای تقویت عملکرد نانومیله‌های طلا، ایجاد یکنواختی بالا در هنگام رسوب فیلم و همچنین سطح بالایی از تراز میله‌ها بسیار مهم است. با این حال، برآورده کردن هر دو این الزامات تاکنون یک کار چالش برانگیز بوده است.

برای حل این مشکل، محققان از نانوکریستال سلولز (CNC) استفاده کردند. آن‌ها با قراردادن نانومیله‌های طلا روی الگوهایی از جنس نانوبلور سلولز موفق شدند که فیلمی ایجاد کننده که به سادگی خشک شده و کاملا ساختار یکنواختی دارد. این فیلم به گونه‌ای طراحی شده که نانومیله‌های طلا حالت حلقه‌ای شکل داشته و به صورت یکنواختی تراز شوند. این فیلم حاوی نانومیله طلای تراز دارای خواص فتوترمال پلاسمونی است.

این روش می‌تواند برای پلاستیک و همچنین سطوح انعطاف‌پذیر اعمال شود. با استفاده از آن در مواد و فیلم‌ها، امکان ایجاد گرما روی سطح وجود داشته و این نانومیله‌های قادراند تابش نور را به گرما تبدیل کنند. چنین ویژگی‌ برای ایجاد خواص ضدیخ‌زدگی در خودروها، هواپیما و پنجره‌ها و همچنین در دیگر فضاهای مسکونی و تجاری قابل استفاده بوده و در صرفه‌جویی انرژی بسیار موثر است.

پروفسور دونگ کی یون می‌گوید: «این تحقیق از این نظر قابل توجه است که اکنون می‌توانیم کامپوزیت نانومیله طلا/نانوبلور سلولز را تولید کنیم چیزی که پیش از این تولید آن دشوار بوده است. از این فیلم برای تولید مواد ضدیخ می‌توان استفاده کرد. شیشه‌ها را با کمک این فیلم تزئین کرد و در نهایت در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.»