انتشار گزارش "معرفی برنامه نوآوری و پژوهش اروپا «افق اروپا ۲۰۲۷» "

انتشار گزارش “معرفی برنامه نوآوری و پژوهش اروپا «افق اروپا ۲۰۲۷» “

برنامه افق اروپا یکی از برنامه های جامعی است که با تعریف پروژه های کلان فناورانه و لبه دانش، زمینه مشارکت کشورهای مختلف را ایجاد نموده است. از جمله مخاطبین این برنامه می‌توان به پژوهشگران و فناوران، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی، نهادهای دولتی و عمومی و شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره نمود.

برنامه‌های نوآوری و پژوهش اروپا از سال ۱۹۸۴ با هدف ابقاء اتحادیه اروپا در خط مقدم تحقیق و نوآوری در سراسر جهان در اروپا راه اندازی شده و سیاستگذاری کلان این اتحادیه در این حوزه را مشخص می‌نماید.

ایجاد ارتباط موثر با مراکز علمی اروپا، ایجاد شبکه همکاری‌های بین‌المللی، بسترسازی برای مشارکت در انجام پروژه‌های کلان فناورانه و موضوعات تحقیقاتی پیشرفته و لبه دانش و همچنین انتقال دانش فنی و علمی از مزایای مشارکت در این برنامه برای محققین، فناوران و شرکت‌ها می‌باشد. همچنین سیاستگذاران حوزه علم و فناوری با مطالعه و بررسی برنامه‌های نوآوری و پژوهش اروپا در مورد روند و چگونگی تعریف پروژه‌ها،  نحوه داوری پروژه‌ها، ایجاد شبکه‌های همکاری‌های بین‌المللی، نحوه درگیر کردن ذینفعان مختلف  می‌توانند کسب تجربه کنند.

با توجه به مزیت‌های پروژه‌های بین‌المللی و همچنین تجربیات موفق قبلی تعدادی از محققان کشورمان در برنامه‌های افق اروپا، گزارشی از برنامه نوآوری و پژوهش اروپا “افق اروپا ۲۰۲۷” تهیه و برای اطلاع و بهره‌برداری محققین، سیاستگذاران، متخصصان و شرکت‌های فناوری‌های نوین پیشرفته منتشر شده است.

در این گزارش ماموریت‌های کلیدی افق ۲۰۲۷ شامل «سازگاری با تغییرات آب ‌و‌ هوایی شامل تحولات اجتماعی»، «اقلیم و شهرهای هوشمند»، «سرطان»، «سلامت خاک و غذا» و «بازیابی و سلامت اقیانوس‌ها، دریاها و آب‌های ساحلی و داخلی» و نحوه مشارکت و فرآیندهای پیشبرد پروژه ها معرفی شده است. میزان بودجه مصوب شده برای برنامه افق ۲۰۲۷ ، ۹۵.۵ میلیارد یورو می‌باشد که نسبت به دوره‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته است.  تشکیل شورای نوآوری اروپا یکی از ابتکارات افق ۲۰۲۷ است که حمایت ویژه‌ای برای رشد شرکت‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته است.

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان حضور سایر کشورهای غیر اتحادیه هم در پروژه‌ها وجود دارد جالب توجه است برخی کشورها مانند ترکیه، پاکستان و هند نقش خیلی فعالی در پروژه ها و برنامه های قبلی افق اروپا داشته اند و تا کنون موفق به جذب بودجه‌های ده‌ها میلیون دلاری شده‌اند.


دریافت فایل کامل گزارش