۱۶۵مین استاندارد ملی فناوری نانو تصویب شد

۱۶۵مین استاندارد ملی فناوری نانو تصویب شد

استاندارد « فناوری نانو – نانولوله‌های کربنی چنددیواره – تعیین میزان ناخالصی کربن با آنالیز گرماوزن سنجی» در اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو تصویب و آماده انتشار شد.

در صد و سی و ششمین اجلاسیه کمیته ملی نانو در سازمان استاندارد که با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو، دانشگاه‌ها، سازمان استاندارد، شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها برگزار گردید، این استاندارد جدید تصویب شد و تعداد استانداردهای ملی به ۱۶۵ استاندارد رسید.

تولید نانولوله‌های کربنی(CNT) عموماً منجر به مقادیر قابل توجهی از ناخالصی‌های کربنی می‌شود که بر خواص فیزیکی و شیمیایی نانو مواد تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اندازه‌گیری محتوای ناخالصی کربن در نمونه‌های MWCNT  برای تعیین خلوص آن‌ها بسیار مطلوب است.

هدف از تدوین این استاندارد، ارائه یک روش اکسایش ملایم برای تعیین محتوای ناخالصی‌های کربن (محتوای مواد کربنی که به شکل CNT نیستند از جمله کربن بی‌شکل و مقدار کمی از دیگر انواع کربن ساختاریافته) ناپایدارتر از نانولوله‌های کربنی چنددیواره  (MWCNTs) با آنالیز گرما وزن سنجی (TGA)  تحت اتمسفر دی‌اکسید کربن است.


تاکنون به همت متخصصان و اساتید حوزه فناوری نانو و با حمایت گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو ۱۶ استاندارد دیگر در حوزه نانولوله‌های کربنی تدوین و تصویب شده است.
برای مشاهده عناوین و دانلود فایل کامل ۱۶۵ استاندارد ملی تدوین شده به این صفحه مراجعه کنید.