لایه ضدویروس با کارایی بالا و رنگ‌های متنوع ساخته شد

لایه ضدویروس با کارایی بالا و رنگ‌های متنوع ساخته شد

از زمان شیوع ویروس کرونا، مردم به دیدن لایه‌های ضد ویروسی روی دکمه‌های آسانسور و دستگیره‌ها عادت کرده‌اند، اما این فیلم‌های ضدویروس که حاوی ذرات فلزی است، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ذرات موثر روی فیلم قرار داده می‌شوند. به دلیل نوع فرآیند تولید، ذرات فلزی که روی فیلم پلیمری قرار داده می‌شوند، سهم کمی از کل ذرات دارند در نتیجه، برخلاف تصور رایج، این فیلم ها هنگام تماس با دست، محافظت ضد ویروسی قابل توجهی ارائه نمی‌دهند.

یک تیم تحقیقاتی مشترک به سرپرستی دکتر سو هی چو و دکتر سئونگ یون لی از مرکز تحقیقاتی منابع حیوانی و یک تیم تحقیقاتی مشترک در موسسه علم و فناوری کره (KIST) روشی برای تولید نانوپوشش‌های ضدویروسی ارائه کردند که از نظر عملکرد بهینه‌تر از پوشش‌های معمول بوده و همچنین رنگ‌های متنوعی دارد.

این تیم مطالعه با استفاده از روش سل-ژل لایه پوشش سیلیکا بر روی سطوح مختلف ایجاد کرده، سپس لایه سیلیکا را با نانوذرات نقره (Ag) در محلول آبی حاوی نقره آمیخته تا یک سطح ضد ویروسی و ضد باکتریایی کارآمد ایجاد کند. به نوبه خود، نانوذرات نقره با چسبیدن به پروتئین‌های روی سطح ویروس، عفونت‌زایی ویروس را کاهش می‌دهند، ساختار و عملکرد ویروس را تغییر می‌دهد و ورود ویروس به سلول‌ها را سخت‌تر می‌کنند.

فیلم‌های ضد ویروسی معمولی دارای ذرات فلزی ضد ویروسی هستند که در داخل لایه نازک قرار می‌گیرند و تماس نقره با ویروس‌ها را به شدت کاهش می‌‌دهد. با این حال، روش ایجاد شده توسط تیم تحقیقاتی KIST زمانی که مقدار کمی از نانوذرات نقره روی سطح لایه نازک قرار گرفت، فعالیت فوق‌العاده‌ای نشان داد.

آزمایش‌های انجام شده روی ویروس کرونا نشان داد که عملکرد ضدویروسی آن بیش از دو برابر سریع‌تر از فیلم‌های تجاری بود.

علاوه بر این، آزمایش ضد‌باکتریایی بر علیه E. coli نشان داد که میکروب‌ها در عرض ۲۴ ساعت ۱۰۰% از بین می‌روند. روش پوشش ضد‌ویروسی پیشنهادی همچنین دارای مزیت ارائه رنگ‌های متعدد با مدیریت تداخل نور با ضخامت‌های لایه پوشش متنوع است.

دکتر سو هی چو محقق اصلی این پروژه از  مرکز تحقیقات معماری مواد، موسسه علم و فناوری کره می‌گوید: «  این فناوری پوشش نانوذرات فلزی حتی با پوشش کوچک کمتر از ۱ گرم بر متر مربع، اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی برتری را در مقایسه با محصولات تجاری نشان می‌دهد، بنابراین پتانسیل صنعتی‌سازی آن بسیار بالا است. می‌توان از آن در صنایع مختلف مانند مواد پزشکی، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی برای کمک به مدیریت میکروارگانیسم‌ها و جلوگیری از عفونت با اجرای اثرات ضد ویروسی و ضد‌باکتریایی استفاده کرد.»