اجاق گاز آشپزخانه آئروسل‌های بیشتری نسبت به موتورهای احتراقی تولید می‌کند!

اجاق گاز آشپزخانه آئروسل‌های بیشتری نسبت به موتورهای احتراقی تولید می‌کند!

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که پخت و پز روی اجاق گاز در آشپزخانه منجر به تولید نانوذرات می‌شود و مقادیر این نانوذرات از میزان خروجی اگزوز خودروها بیشتر است. از این رو توصیه شده که هنگام آشپزی هود را روشن کنید تا این نانوذرات از هوای داخل منزل خارج شود.

هر ماده مصنوعی که به دست بشر تولید می‌شود در صورتی که مقدار آن از حد مجاز افزایش یابد پیامدهایی برای سلامتی انسان به دنبال دارد. به همین دلیل تولید این نانوذرات در فضای بسته آشپزخانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر آسم را افزایش دهد.

برندون بور از محققان دانشگاه پوردو می‌گوید: « احتراق یکی از منابع اصلی آلودگی در سراسر جهان است، خواه این احتراق ماحصل کار اجاق گاز باشد خواه از موتور خودرو. ما در این پروژه دریافتیم که پخت و پز روی اجاق گاز مقادیر قابل توجهی نانوذره ایجاد می‌کند که وارد سیستم تنفسی می‌شود.»

در مقاله‌ای که این گروه در مجله PNAS Nexus منتشر کردند، به استفاده از هود در آشپزخانه توصیه شده است. نانوذرات تولید شده بین یک تا سه نانومتر قطر داشته و احتمال ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد.

این نانوذرات فوق‌العاده ریز به حدی کوچک هستند که شما قادر به دیدن آن‌ها نیستید. آن‌ها مانند ذرات گرد و غبار نیستند که در هوا شناور هستند. چنین غلظت‌های آئروسل در حین پخت و پز را نمی‌توان نادیده گرفت.

این گروه با استفاده از یک ابزار پیشرفته سنجش کیفیت هوا که توسط شرکت آلمانی Grimm Aerosol Technik تولید شده به بررسی این ذرات پرداختند.

این میزان داده‌های با کیفیت بالا به محققان این امکان را می‌دهد تا یافته‌های خود را با سطح آلودگی هوا در فضای باز نسبت به آلودگی هوای داخل ساختمان، مقایسه کنند. آن‌ها دریافتند که میزان آئروسل ایجاد شده از هر کیلوگرم سوخت در پخت و پز بیشتر از آئروسل ایجاد شده از همان مقدار سوخت در موتور خودروها احتراق داخلی است. البته آئروسل‌های تولید شده در آشپزخانه می‌توانند با ذرات دیگر نظیر روغن یا هر چیز دیگری در فضای آشپزخانه ترکیب شده و به ذرات دیگری تبدیل شوند که رفتار منحصر به فرد خود را دارد.