انتشار استاندارد ملی با عنوان "ارزشیابی روش‌های ارزیابی رهایش نانومواد از چندسازه‌های بسپاری تجاری حاوی نانومواد"

انتشار استاندارد ملی با عنوان “ارزشیابی روش‌های ارزیابی رهایش نانومواد از چندسازه‌های بسپاری تجاری حاوی نانومواد”

در اجلاسیه کمیته ملی فناوری نانو سازمان استاندارد، یک استاندارد ملی جدید در حوزه فناوری نانو به دبیری خانم دکتر نجفی مصوب گردید و آمار استانداردهای ملی به ۱۶۸ استاندارد رسید.

این اجلاسیه با حضور نمایندگانی از دانشگاه‌ها، سازمان استاندارد، شرکت‌های فناور و آزمایشگاه‌های فعال، به سرپرستی ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو برگزار شد و استاندارد ملی با عنوان ” فناوری نانو – ارزشیابی روش‌های ارزیابی رهایش نانومواد از چندسازه‌های بسپاری تجاری حاوی نانومواد” بررسی و مصوب گردید.

استفاده از نانومواد‌ساخته‌شده در محصولات مصرفی و کاربردهای آن‌ها به‌دلیل بهره‌برداری تولیدکنندگان از خواص منحصربه فرد نانومواد، در حال رشد است. به ‌همین ‌اندازه نگرانی‌هایی نیز وجود دارد در مورد اینکه چه چیزی از محصولات حاوی نانومواد ساخته شده رهایش می‌شود یا می‌تواند رهایش یابد و ریسک‌ها و اثرات بالقوه مواجهه چنین رهایش‌هایی چیست.
مطالعات موردی به‌دلیل در دسترس بودن اطلاعات و روش‌های مربوط به کاربردهای واقعی چندسازه‌های بسپاری نانو مواد ساخته شده (MNM) انتخاب شده‌اند.
رهایش از نانوچندسازه‌های بسپاری می‌تواند از طریق فرایندهایی مانند تخریب فیزیکی، شیمیایی یا حرارتی یک زمینه بسپاری اتفاق بیفتد و منجر به ایجاد ذراتی ‌شود که ممکن است شامل مخلوطی از MNM آزاد، بسپار آزاد و MNM متصل به زمینه باشد.
این استاندارد بر اولین رهایش در مواجهه انسان یا یک مسیر جریان خروجی متمرکز است.
هدف از تدوین این استاندارد بررسی و ارزشیابی کاربردپذیری روش‌های موجود برای ارزیابی مواد رهایش‌یافته از چندسازه‌های بسپاری تجاری در حمایت از تصمیم‌گیری‌های ایمنی و استفاده از محصول است.

متخصصان و علاقه مندان به آشنایی با استانداردهای ملی می توانند به وبگاه گروه استاندارد و ایمنی نانو مراجعه کنند و به فایل مصوب آن‌ها نیز دسترسی رایگان داشته باشند.