عینک مولکولی برای مشاهده برهمکنش مولکول‌ها ساخته شد

عینک مولکولی برای مشاهده برهمکنش مولکول‌ها ساخته شد

پژوهشگران ترانزیستوری ساختند که می‌تواند برهمکنش میان مولکول‌های مختلف را شناسایی کند. این ابزار حاوی نانولوله‌کربنی است.

محققان ترانزیستور حاوی نانولوله کربنی (CNT) ساخته‌اند که می‌تواند به عنوان یک دوربین مولکولی مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار را می‌توان برای بررسی برهمکنش مولکول‌ها به کار گرفت. چنین وسیله‌ی نوآورانه‌ای مسیر تحقیقات در حوزه فناوری نانو و زیست‌شناسی مولکولی را هموار می‌کند. ذرات ریز مانند سروتونین و دوپامین نقش مهمی در بدن ما دارند. درک حرکات و تعاملات آن‌ها بسیار مهم است، اما محدودیت‌هایی در بررسی برهمکنش میان آن‌ها وجود دارد.

دکتر لی یون هی، محقق ارشد بخش بیوتکنولوژی در موسسه تحقیقات همگرایی، با استفاده از یک نانولوله کربنی، ترانزیستوری ساخته است که نقش عینک مولکولی را در تحقیقاتی داشته به طوری که با حساسیت و وضوح بی‌سابقه‌ای می‌تواند به بررسی مولکول‌ها بپردازد. نانولوله کربنی به دلیل کوچک بودن، رسانایی بالا، استحکام و انعطاف‌پذیری به شدت مورد توجه هستند. مشاهده مولکول‌ها با نانولوله کربنی امکان بررسی انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین را فراهم می‌کند که دارای بارهای الکتریکی اندکی هستند. با استفاده از یک عینک مولکولی برهمکنش این مواد با همتایان پیوندی آن‌ها قابل مشاهده است.

مهم‌تر از همه این که، دکتر لی این فناوری جدید را برای ثبت تغییرات ساختاری در چهار حالت برهمکنش آپتامر با مولکول‌های کوچک سروتونین و دوپامین به کار گرفته است و با موفقیت برهمکنش پیچیده و ناشناخته بین آپتامر و لیگاند را مشخص کرده است.

انتظار می‌رود که یافته‌های این تحقیق ابزارهای ارزشمندی در مهندسی نانوپزشکی و بیومولکولی در آینده ایجاد کند. دکتر لی اظهار داشت: «این فناوری افق جدیدی را برای درک بیشتر تعاملات در سطح مولکولی باز خواهد کرد. هدف ما ارائه یک فناوری پزشکی دقیق به جامعه است که قادر به کنترل سیستم‌های بیولوژیکی در سطح مولکولی است و در عین حال موانع فناوری و هزینه‌های تحقیقاتی را نیز کاهش می‌دهد.»

نتایج این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است