توسعه ادوات تشخیص بربالین، یکی از محورهای فعالیت‌ ستاد نانو در سال 1403

توسعه ادوات تشخیص بربالین، یکی از محورهای فعالیت‌ ستاد نانو در سال ۱۴۰۳

دکتر عماد احمدوند در گفتگوی خبری عیدانه ضمن اشاره به دستاوردهای ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو در سال ۱۴۰۲ به تشریح برخی از برنامه‌های ستاد در سال ۱۴۰۳ پرداخت.

در ابتدای این گفتگو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو از صدور گواهی نانومقیاس برای تقریبا ۴۰۰ محصول جدید در سال ۱۴۰۲ خبر دارد. دکتر احمدوند درباره پیاده‌سازی فناوری‌نانوحباب در شهر ساوه گفت: «یکی از موفقیت‌های سال ۱۴۰۲ پیاده سازی فناوری‌نانوحباب در تصفیه‌خانه شهر ساوه بود که تاییدیه‌های لازم را نیز دریافت کرد. از فناوری‌نانوحباب در ایران و دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. در ایران در سال‌های گذشته، از فناوری‌نانوحباب برای تصفیه پساب استفاده شده بود اما در مقیاس بسیار بالا برای تصفیه آب قابل شرب تا پیش از این از فناوری‌نانوحباب استفاده نشده بود. ما گزارشی از استفاده از فناوری‌نانوحباب در این مقیاس در جهان نداریم. این پروژه، یکی از پروژه‌های بسیار موثر در افزایش کیفیت زندگی است، این امیدواری وجود دارد که فناوری‌نانوحباب طی سال جاری و سال‌های آتی در دیگر شهرها پیاده‌سازی شود، به طوری که در شهرهایی که با مشکل کیفیت آب روبرو هستند و می‌توان با فناوری نانوحباب مشکل کیفیت آب را رفع کرد، از این فناوری بهره‌مند شوند.»

وی درباره استفاده صنعتی از فناوری‌نانو در صنایع مختلف گفت: «فناوری‌نانو در بیش از ۱۵ صنعت به کار گرفته می‌شود. در حال حاضر در حدود ۳۶۰ شرکت در داخل کشور محصول نانویی دارند. حوزه سلامت یکی از بخش‌هایی است که اثرات فناوری‌نانو به خوبی در آن قابل مشاهده است. هر چند در بخش دارو، مصرف‌کننده نهایی محصول، چندان متوجه اثرات فناوری‌نانو نمی‌شود و در واقع این که دارو از چه فناوری استفاده می‌کند را مصرف‌کننده در جریان قرار نمی‌گیرد، اما داروهای نانویی اثرات اقتصادی و اجتماعی قابل ملاحظه‌ای دارند. در بخش اجتماعی، دسترسی مردم به روش‌های درمانی موثرتر و داروهای پیشرفته‌تر تسهیل شده است. هر قدر مردم ساده‌تر به داروهای پیشرفته دسترسی داشته باشند، روش‌های درمانی موثرتری را در اختیار خواهند داشت. از نظر اقتصادی هم، داروهای نانویی از خروج ارز جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر بیمه‌های می‌توانند از منظر اقتصادی از فناوری‌نانو بهره‌مند شوند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد استفاده از داروهای نانویی ایرانی موجب شده تا شرکت‌های بیمه هزینه کمتری پرداختند به طوری که صرفه‌جویی شرکت بیمه در اثر استفاده از داروهای نانویی ایرانی از فروش خود داروها بیشتر بوده است. بنابراین می‌توان گفت گاهی اثرات افتصادی حتی فراتر از حجم فروش داروهای نانویی است. در حوزه انرژی نیز فناوری‌نانو تاثیرات قابل توجهی داشته‌اند، برای مثال برای احیاء چاه‌های نفت از تجهیزات نانویی ساخت داخل کشور استفاده می‌شود. از افزودنی‌های نانویی برای برداشت بهتر از چاه‌های نفت استفاده می‌شود. در حوزه عمران و ساختمان، حجم بازار محصولات نانویی بیشتر از سایر حوزه‌ها است به طوری که ۵۰ درصد از فروش محصولات نانویی مربوط به این بخش است.»

دکتر احمدوند درباره محورهای فعالیت‌های ستاد در سال جدید گفت: «برای سال ۱۴۰۳ تصمیم داریم که روی بخش تشخیص تمرکز بیشتری داشته باشیم، تلاش داریم این حوزه گسترش بیشتری پیدا کند. یکی از دغدغه‌های حوزه سلامت تشخیص سریع و ارزان است که در سال ۱۴۰۳ به دنبال پرداختن به این موضوع هستیم. در بخش میکرو، روی ابزارهای تشخیص بر بالین تمرکز داریم، که از نظر فناوری از فناوری‌نانو فاصله داشته و در مقیاس میکرو قرار دارد. با همکاری ستادهایی نظیر ستاد زیست‌فناوری و بنیاد علم، تمرکز روی توسعه کیت‌های تشخیصی خواهیم داشت تا این ابزارها در داخل کشور توسعه بهتری پیدا کند. ادوات خودتوان که بی‌نیاز از باتری باشند، یکی دیگر از محورهای ما در سال ۱۴۰۳ خواهد بود که ان شاء الله با کمک بنیاد ملی علم روی این موضوع کار خواهیم کرد.»