شوک‌های آلرژیک با نانوذرات قابل جلوگیری هستند

شوک‌های آلرژیک با نانوذرات قابل جلوگیری هستند

برخی از افراد به دارو یا یک ماده غذایی واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهند. به تازگی نانوذرات حاوی آنتی بادی ساخته شده که می‌تواند به مهار چنین شوک‌هایی کمک کند.

محققان دانشگاه نورث‌وسترن نانوذراتی ساختند که می‌تواند ماست‌سل‌ها را هدف قرار داده و آنها را غیرفعال کند. این کار از آنافیلاکسی در موش‌ها جلوگیری می کنند. ماست‌سل‌ها، سلول‌های مهاجری هستند که ساختاری شبیه به گرانول داشته و غنی از هپارین و هیستامین هستند. این سلول‌ها نقش مهمی در آلرژی و آنافیلاکسی (نوعی آلرژی شدید) دارند.

هر چند که این تحقیق هنوز در مراحل ابتدایی قرار داد ولی نتایج آن نشان می‌دهد که نانوذراتی که محققان طراحی کرده‌اند می‌تواند پاسخ ماست‌سل‌ها به آلرژی را مسدود کند.

در طی واکنش‌های آلرژیک شدید، ماست‌سل‌ها هیستامین و سایر مواد شیمیایی التهابی را آزاد می کنند و نقش مهمی در آنافیلاکسی دارند.

ایوان اسکات از محققان این پروژه معتقد است که نکته اصلی در موفقیت این پروژه، پوشش‌دهی نانوذرات با دو آنتی بادی بود. یکی از آنتی بادی‌ها ” mock allergen” است که به ماست‌سل‌ها متصل می شود و آن را فعال می کند.آنتی بادی دوم، SIGLEC-6، برعکس عمل می کند. هنگامی که نانوذرات به ماست‌سل متصل می شوند، آنها را از فعال کردن و آزاد سازی مواد شیمیایی درگیر در یک واکنش باز می‌دارند.

محققان دریافتند که با درگیر کردن هر دو نوع گیرنده بر روی ماست‌سل‌ها، موش‌ها در برابر واکنش‌های آنافیلاکسی محافظت می شوند. اسکات می گوید: «با توجه به این دو سیگنال متناقض، ماست‌سل‌ها تصمیم می گیرند که نباید فعال شود و باید آلرژن را تنها بگذارد.»

یکی از چالش‌های فنی این پروژه آن بود که آنتی‌بادی به سطح نانوذرات متصل شود بدون این که ساختار یا عملکرد آن تغییر کند. معمولا وقتی آنتی بادی‌ها به نانوذرات می چسبند، آنتی بادی ها تغییر شکل داده و عملکرد آنها مختل می‌شود.

دکتر اوان اسکات و بروس بوچنر با استفاده از روش جدیدی، نانوذرات را با آنتی بادی متصل کرده بدون این که این تغییر رخ دهد.

آزمایش روی موش‌ها نشان داد که نانوذرات دارای هر دو آنتی‌بادی از بروز واکنش آلرژیک جلوگیری کردند و هر یک از آنتی‌بادی‌ها به تنهایی نتوانست عملکرد خوبی به دنبال داشته باشد.