شرکت کانادایی جیآیتی کوتینگز (GIT Coatings) قرار است نانوپوشش گرافنی خود را در اختیار یکی از شرکتهای فعال در حوزه کشتیرانی قرار دهد.
افزایش استفاده از پوششهای نانویی در کشتیهای تجاری
فنلاینز (Finnlines) یکی از شرکتهای پیشرو در بخش حمل و نقل دریایی است که به جابهجایی مسافر و بار در اروپا میپردازد. این شرکت به تازگی با شرکت جیآیتی کوتینگز وارد همکاری مشترک شده است تا از پوشش XGIT-FUEL برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن استفاده کند. این پوشش مبتنی بر گرافن بوده و قرار است در کشتیهای این شرکت استفاده شود.
شرکت فنلاینز با حرکت اولین کشتی خود در سال ۲۰۲۲، از این پوشش برای بهبود کارایی ناوگان کشتیرانی خود استفاده کرد و با این قرارداد جدید قرار است از این پوشش در باقی کشتیهای این شرکت نیز استفاده شود. به کارگیری این پوشش سخت حاوی گرافن میتواند مصرف سوخت را در کشتیها کاهش داده و انتشار دیاکسیدکربن را تا ۷ درصد نسبت به پوششهای قبلی کم کند.
طی یک دهه گذشته، فنلاینز سرمایهگذاری قابل توجهی روی نوآوری کرده و صدها میلیون یورو را برای تقویت عملکرد کشتیها و کاهش انتشار دیاکسیدکربن اختصاص داده است. این سرمایهگذاریها شامل معرفی کشتیهای جدید و کارآمدتر و ارتقاء موارد موجود با فناوریهای پیشرفته برای صرفهجویی در انرژی است. یکی از جدیدترین این پروژهها استفاده از نانوپوشش XGIT-FUEL به کاهش مصرف سوخت کمک کرده و در نهایت انتشار گاز گلخانهای را کم میکند.
توماس دوپل قائم مقام مدیرعامل در فنلاینز، در مورد این نوآوری میگوید: «تعهد ما به پایداری در صدر هر تصمیمی است که میگیریم. با استفاده از نانوپوشش XGIT-FUEL در کشتیها میتوانیم هزینهها را کم کنیم و اهداف زیستمحیطی را با کاهش اثرات منفی، دنبال کنیم. در کنار این مزایا میتوانیم استانداردهای جدیدی را در صنعت پیادهسازی کنیم.»
XGIT-FUEL یک پوشش عاری از زیستکش بوده که جایگزین سازگار با محیط زیست برای پوششهای سمی معمولی است. این نانوپوشش، یک روکش سخت است که سطح اصطکاک فوقالعاده کمی را برای افزایش عملکرد کشتی ایجاد میکند. این کار بدون استفاده از بیوسیدها، روغنهای سیلیکون یا ترکیبات سمی انجام میشود. پیشبینی میشود این پوشش با کاهش اصطکاک بین بدنه کشتی و آب و از بین بردن رشد خزههای دریایی در هنگام سفر کشتی، بین پنج تا هفت درصد صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم کند. این پوشش برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده بر روی پروانههای کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. دامنه دمایی این پوشش گسترده بوده و از ۵ درجه زیر صفر تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تحمل میکند.