داروهای بیماری‌های ژنتیکی از فناوری‌نانو بهره‌مند می‌شوند

داروهای بیماری‌های ژنتیکی از فناوری‌نانو بهره‌مند می‌شوند

با همکاری دو شرکت خصوصی، قرار است از نانوذرات لیپیدی برای بهبود عملکرد داروهای مبتنی بر RNA استفاده شود.

شرکت نانوویشنز تراپیوتیکس (Nanovation Therapeutics) و نووو نوردیسک (Novo Nordisk) قراردادی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار برای توسعه داروهای ژنتیکی با کمک فناوری‌نانو، امضاء کردند.

شرکت نانوویشنز تراپیوتیکس در حال توسعه فناوری‌های نوآورانه برای غلبه بر موانع تحویل اسید نوکلئیک است که از همکاری خود با شرکت نووو نوردیسک خبر داد. این همکاری برای پیشبرد توسعه داروهای ژنتیکی جدید که بیماری‌های قلبی و نادر مقابله می‌کند. در این برنامه همکاری مشترک، قرار است فناوری نانوذرات لیپیدی با قابلیت گردش طولانی مدت در بدن (LCLNP) برای تحویل RNA به سلول‌های خارج از کبد مورد استفاده قرار گیرد که این بخش در تخصص نووو نوردیسک است. این فناوری برای درمان بیماری قلبی و برخی بیماری‌های نادر استفاده خواهد شد.

براساس شرایط این قرارداد، نووو نوردیسک و شرکت نانوویشنز تراپیوتیکس در دو برنامه پیشگامانه با هم همکاری خواهند کرد تا روش‌های ویرایش باز را برای برخی از بیماری‌های ژنتیکی نادر و مشکلات قلبی به کار برند. به عنوان بخشی از مفاد این قرارداد، نووو نوردیسک لیسانس استفاده از این فناوری را در سراسر جهان به دست آورده و فناوری نانوذرات لیپیدی شرکت نانوویشنز تراپیوتیکس را می‌تواند استفاده کند.

شرکت نانوویشنز تراپیوتیکس بودجه تحقیقاتی را دریافت می‌کند و واجد شرایط دریافت حدود ۶۰۰ میلیون بودجه و همچنین حق امتیاز در مورد فروش محصولات آینده به عنوان بخشی از قرار داد، خواهد شد.

شرکت نانوویشنز دارای یک کتابخانه گسترده و در حال رشد از لیپیدهای جدید و ترکیبات LNP است. این شرکت با همکاری رهبران صنعتی کار می‌کند تا راه‌حل‌های مناسب برای تحویل اسید نوکلئیک ایجاد کند.

فناوری LNP شرکت نانوویشنز تراپیوتیکس توانایی ارائه اسیدهای نوکلئیک را به انواع مختلف سلول‌ها، فراتر از کبد را دارد و این موضوع در مطالعات بالینی ثابت شده است. این نانوذرات موجب بهبود قدرت، ایمنی و ثبات اسیدهای نوکلئیک در مقایسه با سیستم‌های معمولی می‌شود.