طراحی نانودارویی که مانع چاقی می‌شود

طراحی نانودارویی که مانع چاقی می‌شود

آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که نانوذرات حاوی نوعی RNA موجب شده تا موش‌ها علی‌رغم رژیم غذایی پرچرب، چاق نشوند و از سلامت خوبی برخوردار باشند.

این اختراع پیشگامانه می‌تواند به کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند کمک کند. در این روش با استفاده از نانوذرات، بدون نیاز به تغییر رژیم غذایی، می‌توان وزن را کاهش داد.

در این روش، محققان به جای تمرکز روی روش‌های سنتی مانند کاهش کالری یا افزایش میزان ورزش، یک سیستم مبتنی بر نانوذرات را توسعه داده‌اند که روند جذب چربی در بدن ما را هدف قرار می‌دهد. این درمان نوآورانه به طور بالقوه می‌تواند به افراد اجازه دهد تا به طور عادی غذا بخورند در حالی که بدن آن‌ها چربی کمتری را جذب می‌کند که این کار منجر به کاهش وزن می‌شود.

سال‌هاست که دانشمندان در حال مطالعه متابولیسم چربی هستند و سعی می‌کنند راه هایی برای کاهش میزان چربی ذخیره‌شده در بدن ارائه کنند. با این حال، یافتن یک روش مؤثر برای مسدود کردن مسیر جذب چربی چالش‌هایی با خود دارد.

دکتر ونتئو شائو، محقق اصلی این پروژه می‌گوید: «در حالی که بیشتر راهبردها بر کاهش مصرف چربی رژیم غذایی متمرکز است، رویکرد ما روند جذب چربی بدن را به صورت مستقیم هدف قرار می‌دهد.»

کلید این رویکرد جدید، در یک آنزیم کوچکی به نام استرول O-Asyltransferase 2 یا SOAT2 نهفته است. این آنزیم نقش مهمی در نحوه جذب مواد غذایی از روده کوچک بازی می‌کند. محققان با مهار SOAT2 ، معتقد بودند که می‌توانند میزان چربی جذب شده به بدن را کاهش دهند و به طور بالقوه از چاقی جلوگیری کنند.

برای هدف قرار دادن SOAT2 ، این تیم تحقیق با استفاده از نانوذرات یک سیستم تحویل نوآورانه ایجاد کردند. این ذرات میکروسکوپی، مانند یک کپسول‌ ریز، از هسته پلیمری با پوسته محافظ تشکیل شده است. آن‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که مولکول‌های ویژه‌ای به نام RNAهای تداخلی کوچک (siRNA) را مستقیم به روده کوچک منتقل می‌کنند.

این نانوذرات هنگامی که در روده کوچک قرار دارد siRNA را رهاسازی کرده که می‌توانند به کاهش بیان SOAT2 کمک کنند و به طور موثری روی کاهش جذب چربی تاثیر بگذارند.

محققان می‌گویند درمان نوآورانه آن‌ها می‌تواند به افراد اجازه دهد به طور عادی غذا بخورند در حالی که بدن آنها چربی کمتری را جذب می‌کند و منجر به کاهش وزن و سلامتی بهتر می‌شود.

هنگامی که این روش در موش‌ها آزمایش شد، نتایج چشمگیر بود. حیواناتی که با نانوذرات تحت درمان قرار می‌گیرند، حتی در صورت تغذیه با رژیم غذایی پرچرب، چربی کمتری را جذب می‌کنند و چاق نمی‌شوند. این نتایج نشان می‌دهد که این روش می‌تواند به افراد امکان دهد تا ضمن کاهش اثرات منفی رژیم غذایی پرچرب، از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرند.