ساخت نوعی کاتالیزور نفتی جدید با نام تجاری Nano-Cat

شرکت (pink Sheets NNFC) Nanoforce که توسعه دهنده نانو مواد، فرآیندها و تجهیزات پالایشی جدید برای استفاده در بخش انرژی‌های جایگزین و انرژی‌های موجود می‌باشد، از نتایج موفقیت‌آمیز حاصل از آزمایش مستقل محصول انحصاری شرکت Refinery Science با نام تجاری Nano-cat خبر داد.

شرکت Nanoforce که توسعه دهنده نانو مواد، فرایندها و تجهیزات پالایشی جدید برای استفاده در بخش انرژی‌های جایگزین و انرژی‌های موجود است، از نتایج موفقیت‌آمیز حاصل از آزمایش مستقل محصول انحصاری شرکت Refinery Science (زیرمجموعه شرکت Nanoforce) با نام تجاری Nano-cat خبر داد. محققان با استفاده از Nano-cat آزمایش‌هایی را برای افزایش درجه خلوص نمونه‌هایی از محصول Cold Lake Bitumen انجام دادند. این آزمایش‌ها در یک رآکتور ویژه با کاربرد خاص، متعلق به شرکت Refinery Science، انجام شد.
مواد انحصاری به کار رفته در Nano-cat از مواد کاتالیزوری خودسامان به ضخامت تنها یک مولکول تشکیل شده‌اند. هم اکنون شرکت Refinery Science Corp در حال توسعه یک رآکتور اساسی است که بتوان در آن از Nano-cat برای افزایش درجه خلوص مواد نفتی سنگین که در آمریکای شمالی یافت می‌شوند، استفاده نمود.
طراحی این رآکتور، به منظور بهبود روش‌های خالص‌سازی سنتی انجام گرفته است و این کار با بهینه‌سازی بر هم کنش نفت خام و Nano-cat انجام می‌شود. هدف از این کار، کاهش قابل توجه هزینه‌های خالص‌سازی از طریق بالا بردن نرخ تبدیل در دما و فشار پایین‌تر است. به علاوه، با این روش ناخالصی‌هایی مانند سولفور، نیتروژن و فلزات سنگین به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابند.
چگالی نفت بر حسب گرانروی API که استاندارد مؤسسه American Petroleum است، تعیین می‌شود. وقتی بیتومن از زمین استحصال می‌شود، API آن تقریباً ۹ است و قبل از آنکه بتوان آن را از طریق خطوط لوله به پالایشگاههای مرکزی انتقال داد، باید این رقم را به حداقل ۱۹ رساند. در استحصال اولیه از ماسه‌های نفتی، محصولی شبیه Cold Lake Bitumen به دست می‌آید.
برای بررسی اثرات گسترده عملکرد کاتالیزور، آزمایش‌هایی در گسترده‌ای از دماها و غلظت‌های کاتالیزوری انجام شد. همچنین در این آزمایش‌ها نمونه‌هایی از محصولات جامد، مایع وگاز جمع‌آوری و در آزمایشگاهی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج حاصل از بررسی‌های آزمایشگاهی Cold Lake Bitumen نشان از افزایش API از مقدار ۹ به بیش از ۲۲، طی یک بار عبور محصول از فرایند کاتالیزوری کم فشار با استفاده از Nano-cat، دارد. به علاوه، نتایج به دست آمده این نکته را تأیید می‌کند که تنها با مقادیر نسبتاً کمی کاتالیزور می‌توان به درجه خلوص API لازم برای نمونه خام بیتومن دست یافت.
دکتر ادوارد هاپتمن، مدیر مهندسی Refinery Science Corp، در این باره می‌گوید: نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که محصول Nano-cat، می‌تواند به عنوان یک ماده کاتالیزوری بسیار کارآمد در تصفیه بیتومن به کار رود. این محصول همچنین قابلیت امیدوارکننده‌ای را برای کاربرد در تأسیسات و چاه‌های نفتی SAGD، و استفاده در فرایندهای تصفیه متداول فعلی از خود نشان داده است.