برگزاری سمینار و نمایشگاه فناوری‌نانو در فنلاند

آژانس سرمایه‌گذای فناوری‌ و نوآوری فنلاند (Tekes) اولین برنامه ملی فناوری‌نانو این کشور را در سال ۲۰۰۵ آغاز نمود. در همین راستا اولین سمینار سالیانه فناوری‌نانو در قالب برنامه مذکور روز پنجشنبه ۲۸/۲/۱۳۸۵ به مدت یک روز در دو بخش عمومی و پانل تخصصی برگزار شد.

آژانس سرمایه‌گذای فناوری‌ و نوآوری فنلاند (Tekes) اولین برنامه ملی فناوری‌نانو این کشور را در سال ۲۰۰۵ آغاز نمود. در همین راستا اولین سمینار سالیانه فناوری‌نانو در قالب برنامه مذکور روز پنجشنبه ۲۸/۲/۱۳۸۵ به مدت یک روز در دو بخش عمومی و پانل تخصصی برگزار شد.
این برنامه با بودجه‌ای حدود ۷۰ میلیون یورو شامل ۲۵ میلیون برای هزینه‌های تحقیقاتی در یک دوره پنج ساله (۲۰۰۹-۲۰۰۵) اجرا خواهد شد. برنامه فناوری‌نانو فنلاند با همکاری نزدیک “برنامه تحقیقاتی علوم نانو” آکادمی فنلاند صورت می‌گیرد.
این سمینار با حضور حدود ۳۵۰ نفر ازمتخصصان، محققین و مسئولین مربوطه از ارگان‌های دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی از کشورهای فنلاند، سوئد، آلمان، استونی، فرانسه، اتریش، آمریکا، نروژ، یونان، پاکستان، کامرون، روسیه،‌ هلند، سوئیس، رومانی، بلژیک، چین، تایوان، ژاپن، بلغارستان، لیتوانی، دانمارک، ایتالیا، انگلیس، ارمنستان و کانادا در دو بخش عمومی و پانل تخصصی برگزار شد.
سخنرانان فنلاندی بخش عمومی سمینار شامل رئیس صندوق ملی تحقیق و توسعه فنلاند، معاون بخش تحقیقاتی شرکت نوکیا (به عنوان نمایند بخش فناوری‌ ارتباطات)،‌ مدیر امور بین‌المللی شرکت UPM (نمایند صنعت جنگل‌داری و چوب و کاغذ) و مدیر فناوری‌‌های جدید شرکت پرلوس (نماینده صنعت شیمیایی و دارویی) با اشاره به اهمیت فناوری‌نانو در پیشرفت و نوآوری و گسترش صادرات،‌ این فناوری‌ را یکی از اولویت‌های فنلاند خوانده و بر سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در این زمینه تأکید نمودند. ایشان با اشاره به کمبود منابع مالی و متخصصان فناوری‌نانو، بر اهمیت تجاری نمودن نوآوری‌ها و تحقیقات تأکید نمودند.
رئیس صندوق ملی تحقیق و توسعه فنلاند (Sitra) با تأکید بر لزوم افزایش حمایت دولتی از فناوری‌ نانو و افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در فنلاند در زمینه فناوری‌نانو فعال بوده و ۷۵ شرکت مهم فنلاندی در برنامه‌های تحقیقاتی مربوطه مشارکت می‌کنند. وی افزود: با توجه به منابع محدود فناوری‌نانو و لزوم انتخاب راهبردی و پیشرفت در زمینه‌هایی که برای فنلاند قابلیت رقابت داشته باشد، این کشور عمده فعالیت تحقیقاتی خود را در فناوری‌نانو در سه بخش ارتباطات و مخابرات،‌ صنایع جنگلی (چوب و کاغذ، خانه‌های چوبی و …) و صنایع دارویی و شیمیایی متمرکز کرده است. وی اظهار داشت در حال حاضر ۱۸ پروژه در زمینه نانو در فنلاند در مرحله تحقیقاتی قرار دارد.
رئیس Sitra همچنین خواستار تعریف ساختار جدید همکاری سازمانی و شبکه‌ای بین بخش‌های مختلف تحقیقاتی فنلاند از جمله متخصصان نانو و ICT و همکاری سیستماتیک آنها با یکدیگر شد. به گفته ایشان صنایع الکترونیک به خصوص ارتباطات تا سال ۲۰۱۳ مهمترین صنعت فنلاند از لحاظ درآمد ملی، تعداد پرسنل و منابع تخصیصی خواهد بود.
بر اساس اظهارات طرف فنلاندی، این کشور قصد دارد در سال‌های آتی در زمینه‌های بهره‌برداری از فناوری‌‌نانو در بخش‌های ساخت و ساز، اتوماسیون و صنایع دفاعی، هوایی و فضایی فعالیت نماید.
شایان ذکر است آکادمی فنلاند نیز مبلغ ۹ میلیون یورو از بودجه سال ۲۰۰۶ خود را برای تحقیقات در زمینه فناوری‌نانو تخصیص داده است.
همزمان با سیمنار مذکور، نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای فناوری‌نانو در شمال اروپا به مدت سه روز از تاریخ ۲۶ لغایت ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ برگزار شد.